Toyotan rallitesteistä julkaistu materiaali herätti huomiota – tästä on kyse

Toyotan rallitiimi on aloittanut työt ensi vuotta varten.
Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan ensi kauden teknisiä sääntöjä ei ole vielä lopullisesti lyöty lukkoon, mutta WRC-työryhmä antoi helmikuun lopulla omat ehdotuksensa Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, MM-sarjan promootioyhtiölle ja WRC-talleille.

Mikäli ehdotukset menevät läpi, MM-sarjan pääluokan Rally1-autoissa ei ole enää jatkossa hybridiyksiköitä. Lisäksi autoista karsitaan aerodynaamisia osia ja niihin tulee muun muassa pienempi takasiipi. Tehoja lasketaan entisestään pienemmällä ilmankuristimella.

Toyota on ajanut tällä viikolla Kroatiassa testejä seuraavaa MM-osakilpailua varten. Torstaina ajovuorossa olleen Elfyn Evansin testeistä julkaistusta videomateriaalista paljastui mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Toyotan Rally1-autoon nimittäin viriteltiin pienempi takasiipi kesken testipäivän. Itse asiassa takasiipi muistutti huomattavasti Toyotan Rally2-auton takasiipeä.

Huomattavaa oli myös se, että hybridiyksikön ilmanottoaukot oli tukittu. Asian nosti esiin ralliautojen aerodynamiikkaan erikoistunut WRCWings.tech-sivusto viestipalvelu X:ssä.

Jos upotus ei näy yläpuolella, voit katsoa sen täältä.

Alla vertailun vuoksi kuva Sami Pajarin Toyota GR Yaris Rally2 -autosta ja sen takasiivestä.

Toyota GR Yaris Rally2
Toyota GR Yaris Rally2. Kuva: Loudlife Media

Testin aikana Evansin auton katolla oli myös niin sanottu pitot-putki, jolla voidaan mitata ilman virtausnopeutta.

Katso alta video Evansin testistä. Videolla näkyy, kuinka välillä autossa on isompi ja välillä pienempi takasiipi.

Jos upotus ei näy yläpuolella, voit katsoa videon täältä.

Tiimeillä on tänä vuonna hurjasti kehitystyötä tehtävänä, mikäli sääntömuutokset saavat siunauksen. Viimeisimmän tiedon mukaan maailman moottoriurheiluneuvoston on määrä tehdä päätöksiä kesäkuussa, vain seitsemän kuukautta ennen kauden 2025 alkua.

Esimerkiksi Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul on ilmoittanut aikataulun olevan liian tiukka.

Toyota-kuski Evansin lisäksi myös M-Sport Fordin ranskalaiskuljettaja Adrien Fourmaux oli torstaina vauhdissa Kroatian rallin testien merkeissä. Ford Puma Rally1 -autossa ei vielä tässä vaiheessa nähty ensi vuoteen viittaavia ratkaisuja.

Katso alta video Fourmaux’n testistä.

Jos upotus ei näy yläpuolella, voit katsoa videon täältä.

Kroatian MM-ralli on ohjelmassa 18.-21. huhtikuuta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat