Suomalainen rallilupaus ilman paineita MM-ralliin – ”Ei voi vetää kaasu pohjassa alusta loppuun”

Sami Pajarin ja Enni Mälkösen kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Portugalin MM-rallissa.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: @world
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toksport WRT:n Skoda Fabia RS Rally2:lla ajava suomalaiskaksikko ei kuitenkaan tällä kertaa kilpaile WRC2-luokan MM-pisteistä, joten kilpailun aikana ei tarvitse mietiskellä pistepotin kartuttamista.

Portugalin MM-rallin keskuspaikkana on jo totuttuun tapaan Matosinhos, satamakaupunki Atlantin rannalla kivenheiton päässä Portosta luoteeseen. Olosuhteiden odotetaan pysyvän kuivina, ulkolämpömittarin raaputellessa hellerajaa. Kaikkiaan kilpailussa ajetaan perjantaista sunnuntaihin 19 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy reilut 325 kilometriä. 

Pajari on aiemmin kilpaillut Portugalin MM-rallissa kahdesti JWRC-luokassa. Toissa vuodelta tuomisina oli kakkostila, mutta viime vuonna sijoitus kirkastui voitoksi.

– Kartturin näkökulmasta tässä on paljon samaa kuin Sardiniassa. Suurimmat haasteet ovat aika rankat olosuhteet sekä kuljettajille että autolle. Perjantai mennään ilman huoltotaukoa ja etenkin toiseen kertaan ajettaessa pätkät ovat paikoin rajussa kunnossa. Itselle kilpailu jäi viime vuodesta hyvin mieleen, koska voitimme täällä. Muistot ovat siis mieluisia, kartanlukija Enni Mälkönen summaa.

– Kuumaa, pölyistä, kivikkoista, röykkyistä, siinä muutamalla sanalla tiivistettynä muistot. Ei voi vetää kaasu pohjassa alusta loppuun, on helppo tehdä virheitä ja osua kiviin tiellä tai tien reunoilla. Tiistaina nuotituksessa saatiin hieman sadettakin, mutta tie kuivaa täällä myös aika nopeasti. Jos olisi jatkuvaa sadetta, niin sittenhän se on nopeasti aika liejuinen pinta tiessä, mutta ennusteet näyttäisivät nyt kuivaa, Pajari säestää.

Portugalin MM-rallin reitillä ei isoja muutoksia ole tapahtunut ja erikoiskokeiden nimetkin ovat valtaosalle lajia seuraavista jo melkoisen tuttuja. Jotain marginaalisia muutoksia tälle vuodelle löytyy kuitenkin.

– Yksi pätkä on uusi, yksi ajetaan toiseen suuntaan ja yhteen on tullut muutama kilometri lisää mittaa. Valtaosa on samaa kuin aiempina vuosina. Itselläkin on tiestöstä aika hyvä muistikuva. Monet kilpakumppaneista ovat täällä olleet useampia kertoja, joten emme ole siinä mielessä etulyöntiasemassa, Pajari sanoo.

WRC2-luokan kuljettajilla on nykyisin mahdollisuus ajaa vaikka kaikissa WRC-kalenterin 13 osakilpailussa, mutta pistetiliä voi kartuttaa vain seitsemässä osakilpailussa, joista kuusi parasta pistemäärää lasketaan kauden loppupisteisiin. Portugalin auringossa Pajarin autokunnan ei tarvitse miettiä pistetilanteita pienimmässäkään määrin, joten sikäli kilpailun voi ottaa hieman paineettomammin. Lähtöpaikkaan sillä on kuitenkin pieni vaikutus pudottavasti.

– Taidetaan olla avauspäivänä 20. auto reitillä. Teoriassa tie ehkä voi meille vielä hieman putsaantua, mutta ei siinä varmaan mainittavaa eroa ole luokan sisällä, koska onhan siellä jo kahdeksan WRC1-luokan autoa ensin tietä putsannut ennen WRC2-autoja, Pajari pohtii.

Portugalin osakilpailulla on MM-sarjassa pitkät perinteet 50 vuoden ajalta, reittien varrella on fanaattista rallikansaa nähty vuodesta toiseen paljon ja nimikirjoituksetkin ovat kysyttyjä. 1980-luvulla B-ryhmän aikakaudella yleisömeri suorastaan lakosi sivuun ajokkien edestä, nykyisin turvallisuusajattelu on onneksi pidemmällä.

– Totta kai tulee hyvä fiilis. kun näkee joissain paikoin yleisöä olevan runsain määrin katsomassa, mutta ei sitä siellä kabiinissa ajaessa juurikaan ehdi ajatella. Kyllä siinä niin tiiviisti siihen ajamiseen keskittyy. Nimmarien jakotilaisuus meillä on luvassa ennen kilpailun alkua, eiköhän siinä yhteydessä jokunen fanikuvakin napata, toteaa Pajari.

Katso alapuolelta, mitä Portugalin MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä