Ruotsin MM-rallissa visiitti Norjaan – päivän ohjelmassa seitsemän erikoiskoetta

Sebastien Loeb
Sebastien Loeb. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ruotsin MM-ralli käynnistyy kunnolla perjantaina, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi perjantain rallireitin.

Perjantai 15.2.
AIKATAULU
08.55 EK2    Hof-Finnskog 1  21,26 km
10.08 EK3    Svullrya 1      24,88 km
10.59 EK4    Röjden 1        18,10 km
12.34 HUOLTO Torsby
14.54 EK5    Hof-Finnskog 2  21,26 km
16.17 EK6    Svullrya 2      24,88 km
17.08 EK7    Röjden 2        18,10 km
18.14 EK8    Torsby 1         8,93 km

Perjantaina ylitetään tuttuun tapaan raja Norjaan, Torsbyn huoltoalueesta luoteeseen. Lenkillä ajetaan kolme pätkää, joiden kunkin pituus on 20 kilometrin molemmin puolin. Visiitti Norjan puolelle on kuulunut Ruotsin ralliin jo vuodesta 2011 lähtien.

Hof-Finnskogilla on monen levyisiä teitä, mutta kaikki ovat nopeita, usein moottorin rajoitinta kutosvaihteella koettelevia. Vaikka pätkällä on lukuisia risteyksiä, ei ole vaikea uskoa tämän olleen rallin nopein pätkä kahtena viime vuotena, kun se on kuulunut rallin reittiin. Näistä vuosista 2017 tarjosi paremmat keliolosuhteet, jolloin Thierry Neuville kaasutteli pätkälle jopa 127 km/h keskinopeuden.

Sääennuste EK2 Hof-Finnskogille, joka ajetaan Suomen aikaa klo 8.55 ja 14.54 perjantaina

Svullrya on miltei 25-kilometrisenä rallin pisin pätkä. Se rakentuu samoista osista kuin edellinen – henkeäsalpaavan nopeista metsäteistä ja risteyksistä – mutta myös teknisemmistä teistä, jotka tasapainottavat hurjaa tahtia. Huomionarvoista on myös Ruotsin rallille epätavallinen iso hyppy 12,5 kilometrin kohdalla. Risteyksiä puolestaan on käytetty luovasti tekemään ”ketunlenkkejä” ja aivan pätkän maalissa jopa pienet shikaanit, kuten alla olevassa historic-videossa näkyy kohdassa 16.05.

 

Svullryaa on ajettu Ruotsin rallissa vuodesta 2015. Vuonna 2017 Thierry Neuville oli 11 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu toisella Svullryan ajokerralla. Viime vuonna taas Esapekka Lappi ajoi lumipenkkaan ja menetti aikaa tukkiutuneen jäähdytyksen vuoksi.

Röjden starttaa Ruotsin puolelta, ylittää rajan Norjaan ja palaa lopussa takaisin Ruotsin puolelle. Alussa on nopeahko pomppuinen tie, jonka mutkat ovat mukavan ajettavan oloisia. Pätkän puolivälissä tulee leveämpi osuus, joka loppuu jälleen risteysten sarjaan keskellä taloja ja Norjan lippuja – monista valokuvista tuttu paikka – minkä jälkeen tulee taas kapeahko mutta nopea metsätie.

Viime vuonna lopun metsätiet jäivät epähuomiossa auraamatta, jolloin niistä tuli ajokelvottomia – ja kuskien kommenteista puolestaan painokelvottomia. Tänä vuonna viimeinen risteyskäännös onkin jätetty pois, ja pätkä jatkaa 1,8 kilometriä ennenajamattomalle osuudelle.

Tämä erikoiskoe ajettiin vuonna 2011 eri suuntaan ja nimellä Løvhaugen. Sen jälkeen parin taukovuoden jälkeen suunta ja nimi ovat olleet entisensä jo vuodesta 2015 saakka. Viime vuonna itse mestari Sebastien Ogier kävi tällä pätkällä lumipenkassa ja menetti ajan lisäksi osan spoilereistaan. Hänen tallitoverinsa Elfyn Evans suoritti samankaltaiset kuviot.

 

Röjden oli myös petollinen Juho Hänniselle, Kris Meekelle ja Craig Breenille vuonna 2017.

 

Sääennuste erikoiskokeille Svullrya ja Röjden, jotka ajetaan Suomen aikaa klo 10.08, 10.59, 16.17 ja 17.08 on perjantaina.

Mielestäni yksi Ruotsin rallin parhaita puolia on, että jokainen päivä päättyy Torsbyn erikoiskokeeseen, jonka maali on aivan huoltoparkin kupeessa. Tämä erikoiskoe on ollut mukana rallissa jo vuodesta 2014 saakka erilaisin alkuosuuksin.

Torsbyn erikoiskokeesta on kaksi versiota. Perjantaina ja sunnuntaina ajettava varsinainen pätkä alkaa hyvin syheröisellä ja röykkyisellä tiellä, kääntyy huippunopealle metsäosuudelle ja päättyy huoltoteille, joita on maustettu yleisöpyöritysosuudella ja keinotekoisilla hypyillä. Lauantain versio taas koostuu vain viimeisestä kolmanneksesta, ja sitä voi pitää melkein yleisöpätkänä.

Tänä vuonna pätkän maali on 650 metriä aiemmin kuin edellisenä vuonna, joten ”mikkihiiriosuuden” määrä on pienempi kuin aiemmin. Täten mutka, jossa Hayden Paddonin auto sammui viime vuonna Power Stagella, on nyt erikoiskokeen toiseksi viimeinen käännös.

Kun suurin osa rallin metsäpätkistä on 20-kilometrisiä, erottuu Torsby joukosta lyhyenä 9 kilometrin pituudellaan. Pätkän kaksinaisuus muuttuen metsäerikoiskokeesta mikkihiiripätkäksi luo mielenkiintoisen rytminvaihdoksen ja haasteen kuskeille, vaikkakaan se ei ole rallin ainoa vastaava pätkä.

Sääennuste Torsbyyn, jossa ajetaan erikoiskoe klo 18.14 perjantaina, 20.30 lauantaina ja 13.18 sunnuntaina
Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Ruotsin rallissa voi olla hankalaa olla ensimmäisenä liikkeellä, jos tiellä on tuoretta lunta, kuten viime vuonna hyvin nähtiin. Tuolloin irtolumesta kärsi koko kärkikolmikko. Tänä vuonna tilanne on kuitenkin toinen, sillä viime päivinä lämpötila on noussut reippaasti plussan puolelle. Lumen ja jään alta nousee varmasti esiin soraa, joka koettelee nastarenkaita varsinkin toisella ajokerralla. Oman haasteensa peliin tuovat WRC2-, JWRC- ja historic-autot, jotka piirtävät omat kuvionsa eri levyisillä renkailla ja raideväleillä kahden ajokerran välillä.

Tänä vuonna reitille ensimmäisenä starttaa Monte Carlon voittaja Sebastien Ogier perässään pahimmat kilpakumppaninsa Thierry Neuville ja Ott Tänak. Montessa nollille jääneet Andreas Mikkelsen, Elfyn Evans ja Esapekka Lappi starttaavat taaempaa, mutta nähtäväksi jää, kenellä on sääolosuhteet puolellaan.

Muokattu 15.2.2019: Torsbyn erikoiskokeen mutka, jossa Hayden Paddonin auto sammui, on mukana reitillä, toisin kuin artikkelissa alunperin luki.

Lue myös nämä