Hyundain WRC-tallin yllä tummia pilviä – nyt tallipomolta tuli rohkaisevia sanoja

Hyundai ei ole vielä antanut vastauksia siihen, miltä sen tulevaisuus näyttää rallin MM-sarjassa.
Thierry Neuville
Hyundain Thierry Neuville vauhdissa. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jo pidemmän aikaa on spekuloitu, että Hyundai saattaa vetäytyä rallin MM-sarjasta lähitulevaisuudessa. Huhupuheet saivat lisää tuulta purjeisiinsa viime syksynä, kun Hyundai vahvisti suuntaavansa rata-autoilun WEC-sarjaan Genesis-brändillään.

Talli ei ole vielä vahvistanut, jatkaako se täysiverisenä tehdastallina rallin MM-sarjan erikoiskokeilla vuonna 2026. Hurjimpien huhujen mukaan tallin loru voi hyvinkin loppua tämän kauden päätteeksi.

Lue myös: Hyundain WRC-pomolta pelottava uhkaus – ”On vaikeaa sijoittaa sarjaan, jossa ei voi markkinoida mitään”

Hyundain johto odottaa yhä lopullisia päätöksiä rallin MM-sarjan tulevaisuudesta ja seuraavista teknisistä päätöksistä. Kansainvälisen autoliiton FIA:n on määrä lyödä lukkoon elokuun loppuun mennessä, millaisilla autoilla rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan vuodesta 2027 eteenpäin.

Mutta se on varmaa, että Hyundai-konserniin kuuluva Genesis-brändi nähdään ensi vuonna radalla.

– WEC-sarja menestyy hyvin, koska se on löytänyt melko taianomaisen kaavan – järjestelmän, jossa kustannukset pysyvät hallinnassa. Siellä on tavallaan suorituskykytakuu, ja valmistaja voi keskittyä kolmeen todella tärkeään osa-alueeseen: ensinnäkin muotoilun erottuvuuteen, toiseksi moottoriteknologiaan ja kolmanneksi mahdollisuuteen hyödyntää sarjaa tarinankerronnan välineenä, Hyundain WRC-tallin pomo ja koko Hyundai Motorsportin puheenjohtaja Cyril Abiteboul kertoi italialaisen italian-endurance.com-sivuston haastattelussa.

– Minulla on valtava kunnioitus rallin MM-sarjaa kohtaan, mutta todellisuus on, että taistelemme tällä hetkellä vain Toyotaa vastaan, Abiteboul painotti.

Cyril Abiteboul
Cyril Abiteboul. Kuva: Austral/ Hyundai Motorsport GmbH

Abiteboulin mukaan ensi vuonna Genesiksen tähtäimessä on WEC-sarjan LMP2-luokka. Kauden 2027 suunnitelmissa on puolestaan Pohjois-Amerikan IMSA-sarja.

Abiteboul painotti, että Hyundain rataprojekti ei automaattisesti kuoppaa ralliohjelmaa.

– Genesiksen kestävyysohjelma ei tule millään tavalla heikentämään Hyundain panostusta rallin MM-sarjaan tai vakioautosarjoihin, ranskalaispomo rohkaisi.

FIA:n tavoitteena on, että uusien sääntöjen avulla rallin MM-sarjan pääluokkaan saadaan jopa 20 autokuntaa.

Lue myös nämä