Jo pidemmän aikaa on spekuloitu, että Hyundai saattaa vetäytyä rallin MM-sarjasta lähitulevaisuudessa. Huhupuheet saivat lisää tuulta purjeisiinsa viime syksynä, kun Hyundai vahvisti suuntaavansa rata-autoilun WEC-sarjaan Genesis-brändillään.
Talli ei ole vielä vahvistanut, jatkaako se täysiverisenä tehdastallina rallin MM-sarjan erikoiskokeilla vuonna 2026. Hurjimpien huhujen mukaan tallin loru voi hyvinkin loppua tämän kauden päätteeksi.
Hyundain johto odottaa yhä lopullisia päätöksiä rallin MM-sarjan tulevaisuudesta ja seuraavista teknisistä päätöksistä. Kansainvälisen autoliiton FIA:n on määrä lyödä lukkoon elokuun loppuun mennessä, millaisilla autoilla rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan vuodesta 2027 eteenpäin.
Mutta se on varmaa, että Hyundai-konserniin kuuluva Genesis-brändi nähdään ensi vuonna radalla.
– WEC-sarja menestyy hyvin, koska se on löytänyt melko taianomaisen kaavan – järjestelmän, jossa kustannukset pysyvät hallinnassa. Siellä on tavallaan suorituskykytakuu, ja valmistaja voi keskittyä kolmeen todella tärkeään osa-alueeseen: ensinnäkin muotoilun erottuvuuteen, toiseksi moottoriteknologiaan ja kolmanneksi mahdollisuuteen hyödyntää sarjaa tarinankerronnan välineenä, Hyundain WRC-tallin pomo ja koko Hyundai Motorsportin puheenjohtaja Cyril Abiteboul kertoi italialaisen italian-endurance.com-sivuston haastattelussa.
– Minulla on valtava kunnioitus rallin MM-sarjaa kohtaan, mutta todellisuus on, että taistelemme tällä hetkellä vain Toyotaa vastaan, Abiteboul painotti.

Abiteboulin mukaan ensi vuonna Genesiksen tähtäimessä on WEC-sarjan LMP2-luokka. Kauden 2027 suunnitelmissa on puolestaan Pohjois-Amerikan IMSA-sarja.
Abiteboul painotti, että Hyundain rataprojekti ei automaattisesti kuoppaa ralliohjelmaa.
– Genesiksen kestävyysohjelma ei tule millään tavalla heikentämään Hyundain panostusta rallin MM-sarjaan tai vakioautosarjoihin, ranskalaispomo rohkaisi.
FIA:n tavoitteena on, että uusien sääntöjen avulla rallin MM-sarjan pääluokkaan saadaan jopa 20 autokuntaa.