Emil Lindholmilla kova kohtalo MM-rallissa

Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Skoda Motorsport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Emil Lindholmin mahdollisuudet kilpailla WRC3-luokan voitosta sulivat Portugalin MM-rallin avauspäivänä.

Luokassaan toisena ajanut suomalaiskuljettaja koki kolme perättäistä rengasrikkoa iltapäivällä. Kun kaikki vararenkaat oli jo käytetty, Lindholmin ja hänen uuden kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kohtalona oli keskeyttää ralli siirtymätaipaleella.

Ensimmäistä kertaa ajajaurallaan Portugalin MM-ralliin startannut Lindholm onnistui suunnitelmassaan neljällä ensimmäisellä erikoiskokeella, joilla hän sijoittui kolmen parhaan joukkoon WRC3-luokassa. Ennen viidettä pikataivalta suomalaiskuljettaja oli luokassaan toisena vain 1,5 sekunnin päässä kärkipaikasta.

Lindholmin epäonni alkoi viidennellä pätkällä, jolla suomalaiskuskin Skodasta tyhjeni takarengas. Lopullisesti Lindholmin ja Hämäläisen kisapäivä keskeytyi kuudennen erikoiskokeen jälkeisellä siirtymällä.

– Päivän neljä ensimmäistä pätkää menivät suunnitellusti. Ajoni luisti, vältimme virheitä ja yhteistyö Reetan kanssa sujui muutenkin mallikkaasti. Ensimmäinen rengasrikko tapahtui noin kolme kilometriä EK5:n lähdöstä kapealla tieosuudella. Vaihdoimme renkaan, ajoimme maaliin ja kaikki oli hyvin. Seuraavalla pätkällä meni eturengas, emme vaihtaneet sitä EK:lla vaan ajoimme rikkinäisellä renkaalla EK:n maaliin.

– Siirtymällä tutkimme renkaitamme ja huomasimme, että renkaamme rikkonut viilto oli kulutuspinnassa eli joku urassa ollut terävä kivi tai vastaava oli puhkaissut renkaan pinnan, josta ilmat sitten tulivat pihalle. Meillä oli tietysti matkassamme kaksi vararengasta, mutta eturengasta vaihtaessamme huomasimme, että myös automme takarengas vuotaa, niin meiltä loppuivat ehjät renkaat siihen. Kaksi pätkää olisi ollut vielä ajamatta, joten oli pakko keskeyttää, Lindholm kertoi pettyneenä keskeytyksensä jälkeen.

– Pisteenä iin päälle pulttipyssystämme katosi vielä holkki. Autoon laitettaessa se oli paikoillaan, mutta siirtymällä holkkia ei löytynyt enää mistään.

Lindholm jatkaa kilpailua lauantaina ralli2-säännön turvin.

– Yritetään kerätä oppia tulevaisuutta varten ja panostaa sitten kaikki sunnuntain Power Stagelle ja ottaa sieltä täydet pisteet, Lindholm suunnitteli.

Portugalin MM-ralli jatkuu lauantaina, joka on rallin pisin ja vaativin kilpailupäivä. Ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 165 kilometriä.

Katso alta kooste perjantai-iltapäivän erikoiskokeiden tapahtumista Portugalin MM-rallissa.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,374521″ ap mute ]

Lue myös nämä