Autonvalmistajien osalta positiivista on, että nykyisen luokittelujakson päätyttyä kauden 2026 jälkeen vapautuu tulevien ralliautojen korin suunnittelu huomattavasti. Valittavissa on niin SUV-mallit kuin myös hatcbackit tai käytännössä mikä vaan automalli, mutta toki tietyt koripaneelien mitat on rajattu. Sen lisäksi myös turvakehikon on mahduttava autoon.
Lisäksi on linjattu, että vuodesta 2027 lähtien autojen voimalinja on vapaavalintainen eli MM-sarjaan voi osallistua hybridillä, polttomoottorilla tai sähköllä. Autojen kattohinta on kuitenkin asetettu 345 000 euroon ja ne muistuttavat tekniikaltaan enemmän nykyisiä WRC2-luokan autoja kuin noin miljoonan euron hintaisia Rally1-autoja, jotka ovat nykyisin MM-sarjan pääluokassa.
Uudistusten toivotaan tietenkin tuovan MM-sarjaan uusia autonvalmistajia, mutta aikataulu on tiukka, joten vuodeksi 2027 se voi vielä olla haihattelua. Sen sijaan yksityistalleilla on ensi kauden jälkeen entistä paremmat mahdollisuudet tulla mukaan MM-sarjan pääluokkaan, kun kulut tippuvat rutkasti. Yksi tällainen potentiaalinen ehdokas voisi olla Espanjan Madridista ponnistava Teo Martin Motorsport.
Tiimillä on pitkät perinteet niin rallin kuin rata-autoilun puolelta ja onpa moottoriurheilu konkarilla tätä nykyä edustusta myös ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa.
– Haluaisin vielä olla mukana rallin MM-sarjan ykkösluokassa ennen kuin jään eläkkeelle. Nyt hinnat ovat tähtitieteellisiä, joten se on mahdotonta. Jos tulevaisuudessa yksityistalleilla on paremmat mahdollisuudet, niin näen sen vain positiivisena. Se olisi kuin vanhan A-ryhmän aikaan, 70-vuotias espanjalainen sanoo RevistaScratch-lehden sivuilla.
– Silloin missä tahansa maassa voisi osallistua MM-ralliin ja haastaa tehdastiimejä.
Teo Martinin tiimissä vaihdettiin rallin puolella Toyotan kalustoon, kun japanilaisvalmistaja lanseerasi GR Yaris Rally2 -autonsa pari vuotta takaperin. MM-sarjassa tiimin kalustolla ovat ajaneet sekä Jan Solans että Alejandro Cachon. Solans ajoi Keniassa WRC2-luokassa toiseksi ja oli myös Portugalissa ja Sardiniassa viiden parhaan joukossa. Viime vuonna Espanjan mestaruuden voittaneen Cachonin MM-urakka on alkanut hankalammin, sillä sekä Portugalissa että Sardiniassa tilille tuli keskeytys.
Tiimipomo hehkuttaa emoyhtiön toimintaa. Ainakin Teo Martinin mukaan Toyota tukee hienosti yksityistiimejä MM-sarjassa.
– Olimme jo kaudella 2024 innostuneita ajamaan koko MM-sarjan. Jo silloin Alejandro kävi keskusteluja Espanjan Toyotan yksikön kanssa, koska hän ansaitsi paikan sarjassa. Vuonna 2024 keräsimme oppia ja saimme podiumin Janin toimesta. Meillä on nyt kolme autoa, emmekä pelkää mitään, Teo Martin kertoo.
– Toyotan kanssa kyse ei ole vain autosta, vaan huollosta, jonka he tuovat meille. Voi olla, että auto on hyvä, mutta varaosapuoli ja tekninen huolto ei niinkään. Toyota tekee sen kuitenkin täydellisesti ja siitä olemme iloissamme. Esimerkiksi Sardiniassa meillä oli koko ajan varaosarekka sekä tekninen tuki käytettävissämme.