Suomalaiselta rallitoivolta kovaa puhetta ennen debyyttiään

Roope Korhonen osallistuu ensimmäistä kertaa rallin EM-sarjan osakilpailuun tulevana viikonloppuna.
Roope Korhonen ja Anssi Viinikka
Roope Korhonen (oik.) ja kartanlukija Anssi Viinikka. Kuva: Marko Korhonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

EM-sarjan toinen ralli ajetaan Unkarissa Veszpremin kaupungin ympäristön sorateillä. Kisan ohjelmassa on 13 erikoiskoetta, joille kertyy yhteismittaa 190 kilometriä.

Suomalaiskuljettaja Korhonen ajaa tänä vuonna EM-sarjan sorakisoissa rengasvalmistaja MRF:n tukemana. Korhonen pääsi ajamaan testin intialaisfirman renkailla ennen EM-sarjan debyyttiään.

– Ajoimme ensimmäiset kilometrit MRF-renkaalla, ja fiilis on todella korkealla. Ehdottomasti hyvä rallirengas. Saimme kokemusta kahdesta eri seoksesta ja teimme pieniä säätömuutoksia – olemme valmiita kisaan, Korhonen takaa.

Korhosella on tavoitteet kohdallaan, vaikka EM-sarjassakin on kova taso. Hän saa vastaansa muun muassa Citroen-kuljettaja Mads Östbergin, joka on ottanut urallaan yhden osakilpailuvoiton MM-sarjassa.

– Podium on minimitavoite, mutta jos kaikki natsaa kohdalleen, koetetaan ajaa voitosta, Toyotan Rally2-autolla kilpaileva Korhonen lataa.

Korhosella riittää rallihommia toukokuun aikana. Viime viikonloppuna hän ajoi kansallisen rallin Portugalissa, mistä matka jatkui Unkariin. EM-osakilpailun jälkeen suomalaistoivo suuntaa takaisin Portugaliin, missä ajetaan MM-ralli ensi viikolla.

Korhosen tiimitoveri Tuukka Kauppinen kilpailee niin ikään Unkarin EM-rallissa, mutta junioriluokan puolella. Asvalttirallien jälkeen Kauppinen pääsee nyt tutummalle alustalle ja hän onkin yksi luokkansa suosikeista Unkarin sorakisassa.

Kauppinen kilpailee nyt toistaa kertaa Lancian uudella Rally4-autolla, jota hän testasi ennen EM-kauden toista osakilpailua.

– Testit menivät hyvin, ja pääsimme ajamaan rallia vastaavissa olosuhteissa, kun tie oli melko rajussa kunnossa. Säädimme autoa jonkin verran ja ajoimme koko päivän ilman teknisiä murheita, joten siinä mielessä on hyvä luotto, Kauppinen summasi.

Tuukka Kauppinen
Tuukka Kauppinen. Kuva: Actualfoto

Kauppisella on ikäänsä nähden rutkasti kokemusta soraralleista, mutta Euroopan kilpailut ovat täysin erityyppisiä verrattuna suomalaisiin kisoihin.

– Sora on täällä erilaista, mutta silti se tuntuu itselle tutummalta. Pari edellistä kisaa meni penkin alle, joten nyt koetetaan päästä maaliin ja kerätä kokemusta, Kauppinen suunnitteli.

– Tämä on sen tyyppinen ralli, että tämän luokan autolla ei maalia nähdä, jos vedetään koko ajan kaasu pohjassa. Hyvällä fiiliksellä lähdetään ensimmäiseen ulkomailla ajettavaan sorakilpailuun.

Lue myös nämä