Ylivoimainen Kalle Rovanperä latasi jäätävää tekstiä – hurjaan temppuun yltäminen kiinnostaa ”teoriassa”

Toyotan Kalle Rovanperä on ollut mykistävässä iskussa toistaiseksi Kanariansaarten MM-rallissa.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: TGR WRT / McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kun kisaa on takana yhdeksän erikoiskoetta, on Rovanperän saldo todella komeaa luettavaa. Suomalainen on ajanut pohja-ajan jokaiselle erikoiskokeelle toistaiseksi. Tällaista dominanssia ei ole rallin MM-sarjassa ainakaan 2020-luvulla nähty.

– Näyttäisi tulevan nyt mukavasti, niin silloin sen pitää antaa vain tulla, Rovanperä kuittasi aamupäivänsä viileästi.

Rovanperä sanoi lauantain aamupäivän lenkin viimeisen pätkän jälkeen, ettei hänen tarvinnut edes puskea. Pohja-aikoja putoilee nyt vain niin sanotusti yrittämättäkin.

– On todellakin ollut nautinto ajaa, Rovanperä sanoi.

– Tämän aamun kaksi ensimmäistä pätkää olivat vähän erilaisia, mihin täällä on nyt aiemmin totuttu. Siellä oli paljon huonompaa asvalttia ja kapeampia teitä. Viimeinen pätkä oli taas sitten leveämpi pätkä ja siinä sai hyvän flow-tilan päälle, Rovanperä jatkoi.

Rovanperä sai osumaan autonsa säädöt kohdilleen heti rallin alussa ja auto on istunut hänen käteensä koko kisan ajan mainiosti. Mutta kuten todettua, lauantain aamupäivän kaksi ensimmäistä pätkää vaativat muutoksia myös ajotyyliin.

– Siellä piti muuttaa aika paljon. Siellä ei varmaan kenellekään ollut ihan niin superhyvä auto ja meilläkin tuntui, että siellä ehkä eniten autoa pitäisi muuttaa. Katsotaan, mitä siihen iltapäivällä keksitään, Rovanperä kertoi.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing

Rovanperän johto on tässä vaiheessa jo melko tukeva. Hän johtaa rallia lauantain aamupäivän lenkin jälkeen jo 36,9 sekunnin erolla tallikaveriinsa Sébastien Ogieriin nähden. Suomalaisen suunnitelma ei ole silti hirveästi mihinkään muuttumassa.

– Yritetään tulla nyt vain samalla tavalla, mutta ei tietysti tarvitse enää niin hirveästi yrittää. Kun pitää vain hyvän rytmin ajamisessa, niin silloin niitä virheitäkin tulee kaikista vähiten, Rovanperä suunnitteli.

– Eihän me olla tänäänkään mitään hurjaa tehty. Mennään vaan omalla ajamisella ja fiksusti, suomalainen jatkoi.

Rovanperällä olisi nyt mahdollisuus tehdä hurja temppu ja ajaa pohjat rallin jokaiselle erikoiskokeelle. Siihen tavoitteeseen on nyt matkaa vielä yhdeksän erikoiskoetta.

– Kyllähän se teoriassa aina kiinnostaa. Mutta tuo iltapäivä tulee varmasti jo olemaan sellainen, että ne pohjat eivät tule enää niin helpolla. Pohja-aikoja tulee lisää, jos on tullakseen. Mutta täälläkin tuo pyöritys on sen verran ärsyttävä, että en minä sellaisilla lähde enää riehumaan mitään, Rovanperä sanoi viitaten illan yleisöpätkään.

Lue myös nämä