Yksityiskuskeja ei ole enää näkynyt rallin MM-sarjassa – autot liian nopeita ”herrasmieskuskeille”?

Lorenzo Bertelli
Lorenzo Bertelli (oik.). Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa ei ole nykyisten WRC-autojen aikana juuri yksityiskuskeja näkynyt. Ainoa poikkeus on Prada-vaateketjun miljardöörien poika Lorenzo Bertelli, joka nähtiin viime kaudella Ruotsin, Meksikon ja Argentiinan MM-ralleissa.

Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Viime kuun FIA:n rallikokouksessa Genevessä kuitenkin suunniteltiin tulevaa. Yksi lääke voisi olla korvata yksityiskuskien autoissa nykyinen 36 millimetrin turboahdin 34-millisellä.

WRC-pomot ovat huolestuneita yksityiskuskien kadosta. Lähivuosina Bertellin lisäksi muun muassa Tshekin Martin Prokop kiersi säännöllisesti MM-ralleja. FIA pelkää, että nykyisten autojen nopeus (ja tietenkin hinta) karkottavat yksityiskuskeja kilpailuista.

– Me tutkimme nyt vaihtoehtoa laittaa 34 millin turbo nykyisiin WRC-autoihin. Yksi huolenaiheista nykyisiä autoja kehitettäessä oli, että ne voivat olla liian nopeita yksityis- ja herrasmieskuskeille, yksi sisäpiirin lähde kertoo Autosportille.

– Kuristamalla turboa voimme tuoda autot niihin tehoihin, mitä ne olivat ennen tätä uutta sukupolvea. Viivalla on oltava enemmän autoja kilpailemassa.

Yksi vaihtoehto on tuottaa pienemmän tehon autoja kansallisiin sarjoihin. Varsinkin M-Sport Fordin nokkamies Malcolm Wilson on harmissaan pienenevästä myynnistä.

– Autot eivät nyt tee kauppaansa, joten seuraamme innolla, mitä voi tapahtua, jotta saamme enemmän tuloa ja voimme kilpailla korkeimmalla mahdollisella tasolla. On olemassa iso intohimo nähdä näitä autoja kansallisissa sarjoissa, Wilson toteaa.

– Meillä oli erittäin tuottoisa tapaaminen valmistajien kanssa, jossa juttelimme lyhyemmän ja pidemmän aikavälin tavoitteista WRC-autojen suhteen. Me jatkamme keskusteluja ja tutkimme vaihtoehtoja, entinen Citroen-pomo ja nykyinen FIA:n rallijohtaja Yves Matton puolestaan sanoo.

Lue myös nämä

  • Uusimmat