Quantcast

Yksi asia miellyttää Ott Tänakia uusissa Rally1-autoissa – ”Kaikessa muussa on otettu askel taaksepäin”

Ott Tänak
Ott Tänak oli mietteliäs viime viikon Rally1-testeissä. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain rallitalli ajoi viime viikolla isot kisasimulaatiotestit Pohjois-Italian Piemontessa uudella Rally1-autollaan.

Korealaisvalmistajan ensi kauden kuskeista Ott Tänak, Thierry Neuville ja Dani Sordo saivat kunnon maistiaiset siitä, miltä Rally1-hybridiauto tuntuu kisaolosuhteissa.

Rally1-auto on herättänyt voimakkaitakin mielipiteitä sekä puolesta että vastaan nykyisten WRC-tähtien joukossa. Nyt sanaista arkkuaan on avannut Hyundain virolaistähti Tänak yhteistyökumppaninsa Betsafen videoblogissaan.

– Akut painavat jotain 80-90 kiloa. Voimme myös varastoida sähköenergiaa, mutta säännöt ovat monimutkaisia ja rajoitettuja. Jos saamme tarvittavan määrän energiaa talteen (jarrutuksissa), voimme käyttää sitä hyödyksi toisaalla, Tänak selittää vlogissaan.

Uuden sukupolven Rally1-autoissa tekniikka on karsittu rutkasti nykyisiin WRC-autoihin verrattuna. Joustovara pienenee, aerodynamiikkaa vähennetään, rattivaihteet korvataan vaihdekepillä ja aktiivinen keskilukko poistetaan.

– Isoin muutos oikeaan suuntaan on auton turvakehikko. Kaikessa muussa on otettu askel taaksepäin. Suorituskyvyn osalta auto on raskaampi, kun myös korin rakenteet ovat painavampia. Lukot ovat yksinkertaisempia ja monia asioita on rajoitettu, Tänak kertoo.

Vuoden 2019 maailmanmestari uskoo, että ajotyyliin on tehtävä suuria muutoksia. Vaikka taustalla on sama polttomoottori kuin aiemmin, tuo hybridiyksikkö ja tekniset muutokset ison eron entiseen verrattuna.

– Hybridillä on roolinsa ajotyylissä. Lähestymistavan on oltava fiksu ja strategian toimiva. Taustatyöllä on entistä suurempi merkitys, Tänak korostaa.

– Uuden sukupolven autoilla se, jolla on eniten rohkeutta, ei välttämättä ole nopein. Päinvastoin se, joka ajaa mutkat hitaimmin, voi ollakin nopein suorilla.

Rallin MM-kauden 2021 viimeinen osakilpailu ajetaan kahden viikon päästä Monzassa. Tänak jättää Monzan rallin väliin perhesyiden takia. Virolaisen tilalla ajaa Teemu Suninen.

Uusi kausi starttaa Monte Carlosta tammikuussa 2022.

Katso alapuolelta viime vuoden Monzan MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

Lue myös nämä