Hussin ura kartanlukijana starttasi kaksi vuotta sitten juuri Lahden historic-kisasta. Tuolloin täysin keltanokkana ralliauton kartturin paikalle hypännyt Hussi luki nuotteja nuorelle suomalaistoivolle Sami Pajarille.
Viime viikonloppuna Hussin vasemmalla puolella istui Jari-Matti Latvala – Toyotan nykyinen tallipäällikkö ja rallin MM-sarjan kautta aikain kokenein kuljettaja. Parivaljakon menopelinä oli Latvalan Toyota Celica (ST165).
Latvalan ja Hussin kilpailu alkoi vauhdikkaasti pohja-ajalla, mutta jo toisella erikoiskokeella Toyotaan iski tekninen vika, jonka vuoksi ensimmäinen kisapäivä oli jätettävä kesken.
Latvala ja Hussi pääsivät jatkamaan kisaa yötauon jälkeen ja toisena kisapäivänä he pitivät nopeinta vauhtia jokaisella erikoiskokeella.
– Tämä oli aivan mahtavaa. Totta kai meillä oli vähän epäonnen onnea matkassa, Hussi viittasi siihen, ettei koko moottori hajonnut jakohihnan aiheuttaman ongelman seurauksena.
– Mutta oli todella hauskaa. Tämä oli taas palautus kahden vuoden taakse, miksi tähän lajiin niin paljon ihastuin. Posket meinasivat krampata. Se on niille aika yleinen ilmiö tässä lajissa, Hussi hymyili.
Lue myös: Jari-Matti Latvala antoi arvionsa Janni Hussin suorituksesta
Ensimmäisessä kisassa Latvalan kanssa Hussia harmitti vain yksi seikka, avauspäivän keskeytys.
– Se jäi kaivelemaan. Valehtelisin, jos väittäisin jotain muuta. Olisihan se ollut kivaa ajaa perjantaikin kokonaan, mutta tällaista ralli on välillä, Hussi sanoi.
Hussi luki tänä vuonna nuotteja Lauri Joonalle rallin MM-sarjan WRC2-luokassa. Nyt Hussilla on edessään uudet haasteet, sillä hän ilmoitti Suomen MM-rallin jälkeen, ettei hän jatka Joonan kartturina.
Tulevaisuutensa yllä Hussi on pitänyt salaisuuden verhoa. Merkittävä uutinen lienee luvassa, sillä tuskin muuten hänen tarvitsisi pimittää tietoa jatkosuunnitelmistaan.
– Rallit jatkuvat, Hussi suostui sanomaan.