WRC-tiimit saivat hybridiyksiköt, Jari-Matti Latvala: ”Sellaisella sekasikiöllä aloitetaan”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja on pitkällä tauolla, kun pari viikkoa sitten ajetun Rovaniemen MM-rallin jälkeen seuraava osakilpailu on edessä vasta huhtikuun lopussa Kroatiassa.

Ennen uunituoretta Kroatian rallia WRC-tiimit eivät suinkaan lepäile laakereillaan. Tallit ovat saaneet maaliskuun alussa kauden 2022 Rally1-kilpurin hybridiyksiköt, joita aloitetaan pikku hiljaa testaamaan.

Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala kuitenkin kertoo, että kevään aikana ollaan vielä kaukana vuoden 2022 avauskisassa Monte Carlon MM-rallissa viivalla olevasta lopullisesta kilpa-autosta.

– Varmaan tässä kevään aikana tullaan ajamaan sellaisella sekapaketilla. Siellä on vähän vanhaa eli nykyisen WRC-auton kori, jossa on kiinni uusia komponentteja ja osia, Latvala selvitti Rallit.fille Rovaniemen MM-rallin yhteydessä.

– Sellaisella sekasikiöllä tavallaan aloitetaan testit kevään aikana. Kesällä meillä pitäisi sitten olla hybridiauto valmis testikäyttöön. Menee varmasti kesään ennen kuin sellainen auto on valmiina.

Latvala kertoi aiemmin, että haluaa myös itse kokeilla uuden sukupolven Rally1-autoa. Päävastuun testaamisesta kantaa kuitenkin Toyotan entinen tehdaskuski Juho Hänninen.

Toki nykyiset WRC-kuskit Kalle Rovanperä, Sebastien Ogier ja Elfyn Evans pääsevät myös etujoukoissa saamaan maistiaiset uutukaisesta.

– Emme ole siitä vielä puhuneet asiasta, enkä ole sitä hirveästi edes miettinyt. Tiedän, että Hännisen Juho on erittäin hyvä testikuski ja kova luu sillä puolella. Luotan, että Juho hoitaa sen homman. Jos on kuitenkin mahdollisuus, olisi toki kiva kokeilla. Haluaisin kokeilla, mutta katsotaan sitä sitten, kun se on ajankohtaista, Latvala sanoi vuoden alussa.

Nykyisistä WRC-tiimeistä brittiläinen M-Sport Ford ajoi ensimmäisenä hybridikilpurin testit keskiviikkona. Toyotan ja Hyundain odotetaan seuraavan pian perässä.

Hybridiyksiköt on rakentanut saksalainen Compact Dynamics.

Katso alta parhaat palat Rovaniemen MM-rallista. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat