WRC-tiimin toimitusjohtajalta iso yllätys: Tavoite testata WRC-hybridiä jo tämän kuun aikana

M-Sport yleiskuva
M-Sport pääsee ensimmäisenä testaamaan vuoden 2022 Rally1-autoa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson kertoo Dirtfishin sivuilla, että brittitiimi voi päästä testaamaan ensi vuoden WRC-hybridiä jo tämän kuun aikana. 

Tallipäällikön virkaa hoitava Richard Millener kertoi aiemmin tällä viikolla saksalaislehdessä, että testejä päästään todennäköisesti ajamaan vasta loppukeväästä tai alkukesästä. Wilsonin näkökulma asiaan on kuitenkin huomattavasti positiivisempi.

– Olen siitä äärimmäisen innoissani. On aina upeaa katsoa, miten uusi auto rakentuu ja tulee todeksi. Toivon, että pääsemme testaamaan sitä helmikuun lopussa. Se on meidän tavoite, Wilson suunnittelee Dirtfishin sivuilla.

Ensi vuonna rallin MM-sarjan autojen virallinen luokitusnimi on Rally1, joten vanha WRC-termi jää historiaan. Vaikka Millener uskoi M-Sportin pääsevän ajamaan hybridiautollaan vasta touko-kesäkuussa, povasi Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler jo aiemmin, että brittitalli voittaa kilpajuoksun aikaa vastaan.

– Onhan tämä pieni kisa, että kuka pääsee ajamaan ensin. En tiedä, kuka on johdossa, mutta luulen Chrisin (M-Sportin pääinsinööri Williams) olevan. Toivotaan toki, että näin ei ole, Fowler jutteli Dirtfishille kolme viikkoa sitten.

– Näin kyllä, mitä Tom oli sanonut. Ehkä me olemme vähän edellä, Wilson puolestaan vastasi.

– Siinä on aina jotain upeaa, kun uutta autoa suunnitellaan. Chris on tiimeineen saanut homman sujumaan loistavasti. Meillä on 40 vuoden kokemus rallista ja 25 kokemus WRC-autojen suunnittelusta. Kun se kaikki tietotaito laitetaan yhteen, se kyllä näkyy.

M-Sport, Toyota ja Hyundai saavat hybridiyksiköt Compact Dynamics -yhtiöltä ensi viikon alussa. Sen jälkeen alkaa auton viimeistely kohti ensitestejä. Toyotan Fowler ennakoi, että tiimi pääsee kokeilemaan hybridiautoa ensimmäisen kerran maaliskuun lopussa.

Sen sijaan Hyundain osalta tilanne on kimurantimpi. Tallipomo Andrea Adamo kertoi, ettei Saksan Alzenaussa päämajaansa pitävä WRC-tiimi ole vielä saanut Koreasta lopullista valtuutusta auton kehittämiselle. Näin ollen Hyundain hybridikilpuria ei ole vielä edes aloitettu kehittämään.

– Emme ole vielä aloittaneet, koska minulla ei ole budjettia eikä valtuutusta.  Tiimimme nimi ei ole ”Adamo Motorsport”. Hyundain johtoporras ei ole vielä täysin vakuuttunut hybrideistä, joten odotan yhä vihreää valoa, Adamo tilitti.

Adamon viesti on huolestuttava rallin MM-sarjan kannalta, mikäli Hyundai päättää irrottautua kokonaan lajista.

Katso alapuolelta rallin MM-sarjan kauden 2021 avauskisan Monte Carlon parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

 

Lue myös nämä