WRC-tiimin pomo hyppäsi nolla-auton rattiin, ralli päättyi nolosti katolleen

Malcolm Wilson
Malcolm Wilson Escortin ratissa. Kuva: Drew Gibson/M-Sport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin rallitallin toimitusjohtaja Malcolm Wilson palasi pitkästä aikaa ralliauton rattiin, kun mies ajoi nolla-autoa viikonloppuna M-Sport Return to Rally Stages -tapahtumassa tiimin testialueella Greystoken metsissä.

Vuoden 1994 Britannian rallimestarin nolla-autonäytös Ford Escortin ratissa päättyi kuitenkin nolosti, kun Wilson keikautti kisan neljännellä erikoiskokeella vanhan Escortinsa katolleen.

Juuri ennen kisaa M-Sportin nokkamies oli pitänyt puheita, että tapahtumassa on kyse vain hauskanpidosta, eikä kilvanajo saa olla liian totista. M-Sportin rallitapahtuma järjestettiin yhteistyössä Britannian autourheiluliiton kanssa, ja tarkoitus oli todistaa, että myös korona-aikana rallikilpailuja voidaan saarivaltiossa turvallisesti järjestää.

– Menin pikkaisen leveäksi, kun tulin ulos mutkasta. Pyörä meni nurmikolle, mutta en ollut siitä huolissani. Pidin kaasun pohjassa ja ajattelin nousta sieltä ylös vauhdilla. Olimme nelosvaihteella, kun yhtäkkiä osuimme johonkin koloon siellä ruohikossa, Wilson selittää tilannetta Dirtfishin sivuilla.

– Ei se ollut mikään iso kohta, mutta se löi ratin käsistäni. Kun se tapahtui, niin tiesin, että nyt mennään. Auto kääntyi tiellä ja meni suoraan kantoihin. Siellä se vahinko sitten tapahtui. Osuimme yhteen kantoon kunnolla ja auto pyöri ympäri pari kertaa, Wilson jatkaa.

Wilsonin poika Matthew ajoi uudella Ford Fiesta WRC:llä kisan voittoon, mutta vetäytyi myöhemmin pois tuloksista. M-Sportin uusilla R5-autoilla ajaneet Adrien Fourmaux ja Rhys Yates olivat seuraavilla sijoilla, mutta myös he jättivät leikin kesken ennen viimeistä aikatarkastusta.

Lopulta kuuden pikataipaleen voitto merkittiin vuoden 2007 Ford Focus WRC:llä ajaneen Frank Birdin nimiin.

Lue myös nämä