Quantcast

WRC-tiimien voimasuhteet soralla iso kysymysmerkki – ”Suurin ero ei tule kuskeista vaan autoista”

Rallin MM-sarja jatkuu ensi viikolla ajettavalla Portugalin osakilpailulla.
Tom Fowler
Tom Fowler. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kyseessä on tämän rallikauden ensimmäinen soraralli MM-sarjassa. Ensimmäistä kertaa myös uudet Rally1-hybridikilpurit nähdään tositoimissa sorapinnalla. Tilanne on erittäin kutkuttava, sillä tallien voimasuhteet ovat auki.

Monte Carlossa uusien Rally1-autojen debyytissä M-Sport Ford pyyhki muilla suorituskyvyn suhteen lattiaa ja Hyundain tiimi oli täysin yössä. Ruotsin lumilla ja Kroatian asvaltilla tilanne tasoittui, mutta nyt ollaan jälleen uuden äärellä.

– Rehellisesti sanottuna nyt kun soraralleja on luvassa, ei suurin ero tule varmastikaan kuskeista vaan autoista. Ainakin me koemme, että viime vuonna aikaa oli vähän kehittää autoja, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Ainakin meidän mielestämme viime vuosi oli hanka aikataulujen osalta, jotta olisimme pystyneet ajamaan tarpeeksi kehitystestiä. Meidän oli pistettävä soratestit syrjään, koska Monte Carlo tuli jo vastaan kovaa vauhtia, joten teimme suurimman osan työstä asvaltilla.

Myös Toyotan kuljettajakaartin Elfyn Evans kokee, että sorapinnoitteella työtä on edelleen kovasti edessä, vaikka alla ovat sekä Portugalin että myös Sardinian MM-rallin testit.

– En ole ajanut kovin paljon soralla, vain ne pari päivää. Varsinkaan tosi kuivissa ja kuumissa olosuhteissa emme ole testanneet juurikaan.

Samoilla linjoilla on myös Hyundai-kuljettaja Ott Tänak. Virolainen on ajanut vieläkin vähemmän sora-alustalla uudella Rally1-kilpurilla, sillä Sardiniassa korealaisvalmistaja ei ole vielä piipahtanut.

– Minulla ei ole aavistustakaan (suorituskyvystämme) Portugalissa. Kisan testit olivat ensi kerta tällä autolla soralla, kun taas jotkut ovat ajaneet jo vuoden soralla. Katsotaan, miten käy, Tänak summaa Dirtfishille viitaten oletettavasti M-Sport Fordin Craig Breeniin.

Lue myös nämä

  • Uusimmat