Rallin MM-sarjan pääluokkaan on tulossa ensi kaudeksi runsaasti muutoksia. Isoimpina muutoksina ovat hybridiyksiköistä luopuminen sekä pistesysteemin uudistaminen. Teknisten sääntömuutosten lisäksi tulossa on myös muita uudistuksia.
MM-rallin promootioyhtiö on tehnyt töitä sarjan kiinnostavuuden parantamiseksi, ja yksi työkalu tähän on ”Command Center” -konseptinimellä kulkeva projekti.
Komentokeskuksen tavoitteena on kerätä dataa autoista ja tuoda sen avulla uutta tarinankerrontaa rallifaneille. Keskuksesta on määrä tulla fyysinen rakennelma, jossa jokaisen tiimin edustaja seuraisi oman tiiminsä autojen tilannetta erikoiskokeilla ja siirtymillä.
Samalla tallit pääsisivät käsiksi myös kilpailijoidensa dataan, jota on aiemmin pidetty salassa.
Komentokeskuksen fyysinen, pienimuotoinen koeversio oli suunnitteilla Keski-Euroopan MM-ralliin, mutta se jäi toteuttamatta. Rallin MM-sarjan promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin kertoi Rallit.fille, että testaukset ovat kuitenkin jatkuneet suunnitellusti ja komentokeskus otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön Monte Carlon MM-rallissa ensi vuonna.
Tällä hetkellä MM-rallin suorissa lähetyksissä näytetty data sisältää vain pienen osan siitä, mitä autojen yli sata sensoria jo keräävät.
Jatkossa uuden järjestelmän myötä voitaisiin seurata esimerkiksi autojen rengaskulumaa, kuljettajien käyttämää rengasstrategiaa ja ajotyylien eroja. Jos auto hajoaa erikoiskokeella, yleisölle pystyttäisiin viipymättä kertomaan, missä vika on.
Tavoitteena on myös tuoda livelähetyksiin mukaan tiimien sisäistä radioviestintää, joka raottaisi yleisölle verhoa siitä, miten tiimit toimivat ongelmatilanteissa tai miten insinöörit ohjeistavat kuljettajaparia vian korjaamiseksi. Näin saataisiin esiin tarinoita, jotka ovat usein jääneet kertomatta.
Tarkoituksena on siis avata yleisölle enemmän siitä, mitä MM-sarjan kulisseissa tapahtuu. Tämä vaatii yhteityötä myös talleilta, sillä salaisuuksien jakaminen kilpailijoille ei välttämättä kuulosta parhaimmalta idealta.
Porkkanana tiimeille olisi promootioyhtiön tarjoama live-data, sillä tähän asti tiimit ovat saaneet tiedot autoista vasta, kun ne ovat saapuneet huoltoon.