Brittiimin kuskeista etenkin Josh McErlean ja Martins Sesks olivat lupaavassa vauhdissa sorakisan avauspätkällä perjantaiaamuna. Mutta kakkospätkällä sattui ja tapahtui vähän liikaakin.
Ensimmäisenä Gregoire Munster teloi Ford Pumansa takakulman ripustuksia. Pian tämän jälkeen McErlean ajoi leveäksi, osui penkkaan ja joutui keskeyttämään. Ja kuin kirsikkana kakun päälle latvialaiskuski Martins Sesks kaatoi rajusti autonsa nopeavauhtisessa paikassa.
Kaikki tämä tapahtui vain muutaman minuutin sisään.
– Minun piti lähteä tapaamaan erästä henkilöä, ja lähtiessäni tilanne oli vielä ihan hyvä. Juuri kun olin lähdössä, näin että Gregillä oli huono split-aika ja että jotain oli pielessä. Olin jo menossa tapaamiseen, kun matkalla sain viestin, että Josh on pysähtynyt. Ja kun istuin alas pöytään, tuli viesti, että Martins on katollaan, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kertasi.
– Ne olivat siis aika tapahtumarikkaat kaksi minuuttia.
M-Sport oli tehnyt Sardiniaa varten perusteellisen valmistautumisen Portugalin rallin jälkeen. Osa tiimistä oli matkustanut Portugalista suoraan Sardiniaan testiä varten ja muu tiimi rakensi autot uusiksi.
Useamman viikon työ valui hukkaan lähes silmänräpäyksessä.
– Kyllähän tämä turhauttaa ja harmittaa. Tällaisissa tilanteissa tulee väkisinkin vähän tunteet pintaan, kun miettii, kuinka paljon koko tiimi tekee töitä tämän eteen ja kuinka paljon annamme panosta näillä resursseilla, jotta voimme olla täällä auttamassa nuorempia kuljettajia urallaan eteenpäin, Millener harmitteli.
– Gregin ja Joshin kohdalla kyse oli pienistä virheistä, joilla oli isot seuraukset. Niistä on nyt opittava. Mutta se, että kaikki kolme autoa joutuvat ongelmiin yhdellä pätkällä – se on tiimille kova pala. Silti tästä täytyy vain päästä yli ja ottaa hetki aikaa käsitellä asiaa.
Millener arvioi, että McErleanin ja Munsterin autot pystytään korjaamaan kuntoon lauantain erikoiskokeita varten. Sesksin kisa saattoi kuitenkin päättyä rajuun ulosajoon.
– En ole kovin luottavainen Martinsin auton suhteen tällä hetkellä. Siinä on paljon vaurioita. Meillä on seuraava ralli tulossa hyvin pian ja käytämme samaa runkoa, joten joudumme katsomaan todella tarkasti sen kunnon. En olisi tällä hetkellä kovin toiveikas sen suhteen, valitettavasti, Millener totesi.