Rallin MM-sarja teki aiemmin tänä keväänä ison ja toivotun päätöksen, kun se päätti pitää nykyiset hybridiyksiköt käytössä nykyisen luokittelujakson loppuun saakka. Uudet säännöt astuvat voimaan vuonna 2027.
Toiveissa on, että uudet säännöt voitaisiin esitellä jo kuluvan vuoden joulukuussa ja näin ollen valmistajat pääsisivät jo valmistautumaan tulevaan hyvissä ajoin.
Rallin MM-sarjan suurin ongelma on jo pitkään ollut vähäinen kilpailu ja valmistajien määrä. Nykyisten Rally1-autojen valmistaminen on hyvin kallista, eikä se ole omiaan houkuttelemaan kauan kaivattuja uusia valmistajia mukaan.
Korkeat kustannukset on nostettu suureksi ongelmaksi, mutta M-Sportin tallipäällikön Richard Millenerin mielestä ne eivät ole suurin huolenaihe.
– Totta kai kustannusten alentaminen on tärkeää, mutta ei niitä voi kuitenkaan liikaa laskea, Millener sanoi.
– Mielestäni on hyvin tärkeää, että meillä on olemassa huippuluokan auto. Tällä tasolla oleminen vaatii investointeja, Millener muistutti.
Millener toivoo, ettei kustannusten mahdollisesta leikkaamisesta aiheudu sitä, että autojen suorituskyky laskisi merkittävästi.
– Meidän täytyy pitää huoli siitä, etteivät uudet säännöt aja meitä sellaiseen tilanteeseen, että joutuisimme tasapainoilemaan suorituskyvyn kanssa. Tällä hetkellä taidamme olla ainoa laji, missä ei vielä sitä ongelmaa ole. Mutta jos meidän on pakko tehdä se, ja ottaa mukaan esimerkiksi vetymoottoreita, sähkömoottoreita tai hybridejä, niin silloin meidän pitää löytää keinot tehdä se, Millener sanoi.
Millenerin mielestä rallin MM-sarjalla on kuitenkin paljon suurempiakin huolenaiheita kuin kustannukset.
– Kustannukset ovat tärkeä asia, mutta eivät kuitenkaan ykkösasia. Minun mielestäni lajin mainonta ja markkinointi, hyvän ympäristön rakentaminen, persoonien luominen ja lajin kehittäminen ovat niitä tärkeimpiä asioita, Millener linjasi.
Rallin MM-sarjan promoottori ei ole täysin onnistunut tehtävässään. Rallissa kaikki vähänkään negatiivinen pyritään lakaisemaan nopeasti maton alle, kun taas esimerkiksi formula ykkösissä kaikki tulee suoraan katsojan kotisohvalle pelkästään jo värikkäiden tiimiradiokeskustelujen kautta. Persoonien annetaan kukkia täysin vapaasti, mikä jo itsessään tekee lajista viihdyttävämmän.
– Tekninen puoli on tärkeä, mutta se ei saa ohjata liikaa lajia. Loppujen lopuksi me olemme mukana viihdebisneksessä ja kyse on lähinnä siitä, miten myyt tuotteen ihmisille, eikä siitä, mitä teknisessä mielessä tapahtuu, Millener latasi.
Millener on ehdottomasti sitä mieltä, että rallin MM-sarja tarvitsee jatkossakin tehokkaat ja näyttävät autot.
– Jos teet auton, mikä kuulostaa ja näyttää hyvältä, niin se auttaa paljon enemmän kuin huolehtiminen jostain teknisistä yksityiskohdista. Meidän täytyy vain luoda puitteet tehdä hyviä ja näyttäviä autoja kaikilla mahdollisilla voimanlähteillä ja sen lisäksi panostaa voimakkaasti lajin markkinointiin, Millener vaati.