WRC-tallipomo narisi kilpailijatiimin peliliikkeestä – ”Ei ehkä järkevintä”

Hyundain WRC-tiimin uusi testialue Keski-Suomessa Jämsän lähettyvillä jakoi mielipiteitä kahden kilpailijatallin osalta.
Richard Millener
Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain WRC-tiimin uusi testialue Keski-Suomessa Jämsän lähettyvillä jakoi mielipiteitä kahden kilpailijatallin osalta.

Rallin MM-sarjan säännöt mahdollistivat testialueen valinnan jostain päin Eurooppaa. Kartalle on määritettävä piste, jossa voi testata vapaasti 10 kilometriä halkaisijaltaan olevan ympyrän sisässä. Testiteitä alueelta voi nimetä 12 kilometrin verran. Tuolla alueella tiimit voivat testata vapaasti, kun muuten testiaika on rajattu yhteen päivään per kuljettaja per kisa.

M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener kritisoi Hyundain päätöstä siirtää testialueensa Suomeen. Taustalla oli yksityistallin tuttu valitusvirsi kulujen karkaamisen suhteen.

– Meille tuo homma on vaikeampaa. Minusta säännöt tehtiin ylipäätään sen vuoksi, että kulut pysyvät kontrollissa, eikä kukaan lähde hulluttelemaan, Millener kertoi Ruotsin MM-rallin aattona mediatilaisuudessa.

– Hyundain valitsi tiensä Suomesta ja se on hyvä juttu heille. Se on pieni porsaanreikä säännöissä, jota he käyttivät. En tosin tiedä, kuinka kauan tuo sääntö on voimassa, sillä se sotii vähän (kulujen karsimista rajoittavia) sääntöjen henkeä vastaan.

M-Sport pysynee jatkossakin omalla testialueella Greystoken metsässä Britanniassa. Toyotalla ei taas ole mitään tarvetta vaihtaa toimivaa testialuettaan Keski-Suomessa, jossa myös tallin päämaja sijaitsee.

Millener ei ole kuitenkaan kilpailuedun kannalta järin huolissaan.

– Onnittelut Hyundaille, sillä se on hieno pieni pätkä tietä. Kestävän kehityksen ja budjetin osalta Suomeen matkustaminen joka kerta ei ole ehkä järkevintä. Sitä meidän pitäisi ehkä vähän miettiä. Joka tapauksessa siellä voi testata vain tiettyjä olosuhteita varten, joten siinä mielessä homma on edelleen rajattua, Millener summasi.

Toyotan tiimipomo Jari-Matti Latvala kommentoi Hyundain peliliikettä jo aiemmin Rallit.fille.

– Hyundain päätöksen taustalla on varmasti kaksi asiaa. Aikanaan, kun minä aloitin ajamisen MM-sarjassa, pidettiin Suomea logistisesti rallimaailmassa liian kaukaisena ja koettiin, että täältä ei voi operoida. Toyota on kumonnut sen. Toisena asiana on, että nyt Suomi nähdään erittäin mielenkiintoisena paikkana kehittää autoa, Latvala kertoi.

– Tänne tulee nyt toinen tiimi Suomeen testaamaan, niin onhan se siinä mielessä tosi positiivinen asia Suomen kannalta. En lähde sitä missään nimessä kritisoimaan, enkä edes niin negatiivisena koe juuri edellä mainittujen tekijöiden takia. Toki nyt kilpailu varmasti tietyiltä osin entisestään kovenee, kun hekin ajavat täällä paljon.

Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin testierikoiskokeen parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat