Uusien WRC27-autojen hintakatoksi on asetettu hyvin maltilliset 345 000 euroa. Kustannusten laskun toivotaan tuovan mukaan uusia autovalmistajia ja sitä kautta toiveissa on saada enemmän kilpailua rallin MM-sarjaan.
WRC27-autot tulevat teknisesti vastaamaan nykyisiä Rally2-autoja. Toistaiseksi vain Toyota on vahvistanut parhaillaan kehittävänsä uutta pääluokan autoa vuodeksi 2027.
Hyundain tallipomo Cyril Abiteboul sen sijaan vahvisti Keski-Euroopan MM-rallin yhteydessä, että ”juna on jo lähtenyt asemalta”, eikä talli ehdi kehittää ajoissa enää täysin uutta autoa vuodeksi 2027. Sen sijaan talli tulee kenties päivittämään vain nykyistä Rally2-autoaan.
M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener on eri linjoilla. Hänen mukaansa Rally2-auton päivittäminen on vain ”laastari”, ja tallin päätavoitteena onkin edelleen kokonaan uuden auton rakentaminen vuodelle 2027.
Millener sanoo kuitenkin suoraan, että aikataulu on todella tiukka.
– Se on aika mielenkiintoinen mahdollisuus. Mutta tällä hetkellä meidän täytyy ensin ymmärtää loppuun asti se, missä mennään – näyttää siltä, että promoottorin myynti etenee hyvin. Kun saamme siitä lisätietoja ja jos uusi promoottori astuu kuvioihin, heidän visionsa auttaa meitä hahmottamaan, mitä voimme tehdä, Millener sanoo Rallit.fille.
Millenerin mukaan M-Sportilla on monta eri mahdollisuutta, miten se saa uuden auton rakennettua. Käytännössä ilman tehtaan tukea toimiva talli kun joutuu operoimaan täysin erilaisilla resursseilla kuin tehdastiimit.
– Tavoitteenamme on työskennellä Fordin kanssa, jotta saisimme sen toteutettua, Millener sanoo.
– Mutta jos se ei onnistu, on aina mahdollista tehdä kaikki itse. Jos kuitenkin teet kaiken itse, se vaatii valtavan investoinnin. Meidän on siis varmistettava, että visio on oikeanlainen ja uskomme siihen, ja että pystymme saamaan sijoituksemme myös takaisin, Millener linjaa.
Sen Millener joutui kuitenkin myöntämään suoraan, ettei valmista tule missään nimessä ajoissa.
– Luultavasti päätämme asiasta seuraavien viikkojen tai kuukausien aikana. Päätös on tehtävä, mutta realistisesti ajatellen, vaikka tekisimmekin jotain, se ei ehtisi valmiiksi vuoden 2027 alkuun mennessä.
















