Sarjan tuoreimmassa jaksossa seurataan Martins Sesksin valmistautumista ja osallistumassa syksyn Chilen MM-ralliin. Sesks sai Chilessä kauden kolmannen ja samalla viimeisen mahdollisuuden M-Sportin Rally1-autolla päättyneen kauden osalta.
Sesks oli aiemmin kilpaillut Puolassa ja Latviassa, mutta Chile tarjosi hänelle täysin uudenlaisen haasteen. Sesksillä ei ollut nimittäin minkäänlaista kokemusta Chilen haastavista sorateistä.
M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener sanoo jaksossa suoraan, että juuri se oli myös tarkoituksenakin.
Sesksin urakka Chilessä alkoi surkeasti, kun hän lipsautti heti rallin alkuvaiheessa penkkaan ja kärsi tuplarengasrikon. Sesksin olisi pitänyt tämän jälkeen nilkuttaa kohti seuraavaa erikoiskoetta vain kolmella pyörällä, sillä hänellä oli mukanaan vain yksi vararengas.
Matka jäi kuitenkin moottoritiellä kesken. Millenerin mukaan tässä oli myös hopeareunus.
– Se tulee olemaan hänelle todella suuri haaste ajaa takaisin 130 kilometriä tyhjällä renkaalla. On pettymys nähdä hänen tekevän virheen heti rallin alussa, mutta tämä on samalla tismalleen se testi, minkä haluamme nähdä – miten hän reagoi tällaiseen tilanteeseen, Millener sanoo dokumentissa.
Sesks ei päässyt aikatarkastusasemalle ajoissa ja näin latvialainen joutui keskeyttämään. Matka jatkui seuraavana päivänä, mutta keskeytyksen vuoksi mahdollisuudet huippusijoitukseen olivat tietysti jo menneet.
– Kun teet virheen, niin olet tietysti pahoillasi muiden puolesta, koska he ovat tehneet kovasti töitä sinun eteesi ja yrittäneet pistää kaiken kohdalleen, Sesks harmitteli päivän päätteeksi.
Sesks oli lopulta Chilen MM-rallissa yleiskilpailun 24:s. Latviassa hän oli seitsemäs ja Puolassa viides. Latviassa hän taisteli jopa palkintosijasta, mutta kärsi aivan rallin lopussa teknisestä ongelmasta, mikä pudotti hänet lopulta kauas kärjestä.
Voit katsoa More than machine-dokumenttisarjan tuoreimman jakson alla olevasta Youtube-upotuksesta.