WRC-tallin tukalaan tilanteeseen helpotusta – ”Tämä kehitys on olennaista”

Teemu Suninen
Teemu Suninen Ford Fiesta WRC:n ratissa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa kilpaileva M-Sport-talli ja Ford tiivistävät yhteistyötään, kun sarja siirtyy hybridiaikaan.

Keskiviikkona varmistui, että kaikki kolme nykyistä WRC-tallia ovat sitoutuneet MM-sarjaan kausiksi 2022-24. Ensi vuodesta lähtien MM-sarjan pääluokassa ajetaan Rally1-luokituksen autoilla, joista löytyy hybridiyksikkö polttomoottorin rinnalta.

M-Sportin kilpailijat Hyundai ja Toyota ovat täysverisiä tehdastalleja. M-Sport on puolestaan tehnyt lähinnä teknistä yhteistyötä Fordin kanssa, joten se on toiminut käytännössä yksityistiimin statuksella MM-sarjassa.

Koronapandemian vaikutuksista pahasti kärsinyt M-Sport joutui viime vuonna irtisanomaan ja lomauttamaan työntekijöitään. Teemu Sunisen edustama talli vetää vielä tällä kaudella säästölinjalla, mutta tukalaan tilanteeseen on tulossa helpotusta.

Brittitiimi kertoo tiedotteessaan, että yhteistyö Fordin kanssa syvenee uudella aikakaudella.

– Lajillemme on aina ollut tärkeää seurata aikaansa. Sitoutuminen hybriditeknologiaan asettaa rallin tulevaisuuden ja Fordin globaalin sitoumuksen kohti kestävämpää tulevaisuutta samaan riviin, M-Sportin pääpomo Malcolm Wilson kertoo tiedotteessa.

– Tämä kehitys on olennaista menestyksekkään yhteistyön jatkumiselle Fordin kanssa. Se turvaa M-Sportin välittömän tulevaisuuden rallin MM-sarjassa, Wilson lisää.

M-Sport kehittää uutta Rally1-autoaan tiiviissä yhteistyössä Ford Performancen kanssa Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

– Rally1-hybridiautoilla kilpaileminen mahdollistaa meille teknologian testaamisen ja esittelyn MM-sarjassa. Emme malta odottaa sitä, että pääsemme näyttämään kykymme, Ford Performancen johtaja Mark Rushbrook kertoo.

Katso alta Rovaniemen MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]

Lue myös nämä