Quantcast

WRC-tallin tekninen johtaja hybridikilpurin kehitystyöstä: Se oli valtava haaste

Tom Fowler
Tom Fowler. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler myöntää, että uusien Rally1-hybridikilpureiden kehittäminen varsin tiukalla aikataululla on ollut valtavan suuri haaste.

Rallin MM-sarjan tiimit testaavat nyt vimmatusti ensi vuoden kilpa-autojaan, sillä kausi 2022 starttaa jo vajaan kuuden viikon kuluttua Monte Carlosta. Vaikka uuden sukupolven hybridiautoissa on WRC:stä tutut polttomoottorit, on hybridijärjestelmän tuominen siihen rinnalle ollut kaikkea muuta kuin yksinkertainen projekti.

– Hybridin tuleminen ensi kertaa MM-sarjaan on tuonut mukanaan paljon haasteita. Suurin haaste oli yksinkertaisesti systeemin sovittaminen autoon, Fowler sanoo japanilaisella RallyPlus-sivustolla.

– Siinä oli otettava huomioon auton painopiste, sillä uusi systeemi on todella raskas. Oli valtava haaste säilyttää auton ohjattavuus ja suorituskyky tarvittavalla tasolla.

Compact Dynamicsin toimittamat hybridiyksiköt olivat vielä alkuvuodesta melko raakileita ja vikoja ilmeni. Pikku hiljaa kunnon testejä päästiin kuitenkin ajamaan. Fowler luottaa, että 20. – 23. tammikuuta ajettavassa Monte Carlon rallissa nähdään täysiverisiä kilpa-autoja.

– Uskon, että tämä on ollut kaikille rankkaa aikaa saada jokainen asia valmiiksi viime viikkojen aikana. Toistaiseksi hommat ovat kuitenkin sujuneet hyvin. Olen lyönyt itse tähän projektiin niin paljon aikaa ja energiaa, että se tulee olemaan ylpeä hetki, kun auto starttaa Monte Carloon.

Toyotan Sebastien Ogier pääsi viikonloppuna ajamaan ensimmäiset testinsä Rally1-autolla.

Lue myös: Sebastien Ogier sai vihdoin maistiaisen hybridistä – mestari antoi mielipiteensä uuden sukupolven ralliautoista

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat