Pääluokan kuljettajista vain viisi onnistui selviämään viikonlopusta ilman keskeytystä. Näistä neljä oli Toyota-kuskeja, jotka ottivat neloisvoiton Kalle Rovanperän johdolla.
Viides ilman keskeytystä kisan läpi vetänyt kuljettaja oli Hyundain Oliver Solberg, joka oli lopputuloksissa kymmenes yli puoli tuntia Rovanperälle jääneenä.
M-Sport Fordin kuljettajista jokainen joutui keskeyttämään vähintään kertaalleen Safarin aikana. Autokuntien riesana oli etenkin pehmeä ja hienorakeinen hiekka, jota löytyi nyt reitiltä enemmän kuin viime vuonna.
M-Sport Fordin tallipäällikön Richard Millenerin mukaan reittiä pitäisi miettiä uudelleen ennen ensi vuoden Safaria.
– Ennen kuin aloitan, haluan tehdä selväksi, että tällä ei ole mitään tekemistä tuloksemme kanssa. Toyota peittosi meidät täysin ja siitä kaikki kunnia heille. Mutta lentohiekkaa oli huolestuttavan paljon tänä vuonna, Millener sanoi DirtFish-sivustolle.
– Viime vuonna Kalle Rovanperä jäi sellaiseen paikkaan, ja tänä vuonna kaksi Rally2-autoa nieli hiekkaa ja pölyä niin paljon, että moottoreista tuli entisiä.
Safaria on aina pidetty todellisena seikkailuna, jolla on täysin omalaatuinen luonteensa rallin MM-sarjan osakilpailuiden joukossa. Mutta onko kilpailun luonne liian raju nykyisessä muodossaankin? Millenerin mukaan on.
– Jo se maksaa kymppitonneja, että autot laitetaan lentokoneeseen ja kuljetetaan Keniaan. Saammeko ralliin yksityiskuljettajia, jos heillä on vain pieni mahdollisuus päästä maaliin? En usko.
– Tiedän, että ajattelette, että tällainen kisa on ok. Mutta tämä ei ole okei. Meidän täytyy löytää sopiva tasapaino teiden suhteen. Nyt osa teistä oli liikaa, Millener painotti.
Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan 14.-17. heinäkuuta Virossa.
Katso alapuolelta kooste tapahtumarikkaasta Safari-rallista.