Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti viime viikolla yhdeksän varmaa järjestäjämaata, jotka ovat mukaan rallin MM-sarjan kalenterissa ensi kaudella.
Koronapandemian aiheuttamien taloushaasteiden myötä kaudelle 2021 osakilpailujen määrää halutaan vähentää kulujen karsimiseksi. WRC-promoottori on liputtanut 12 MM-rallin puolesta, kun taas tallit haluavat vain kymmenen kisaa. Jos tallit saavat tahtonsa läpi, on vapaana enää yksi paikka tulevalle MM-rallivuodelle.
Lue lisää: FIA nimesi yhdeksän MM-rallia ensi vuodelle – viimeisistä paikoista luvassa hurja taistelu
Hyundain rallitallin pomo Andrea Adamo on jyrähtänyt saksalaismedialle vaatien vain kymmentä kisaa ensi vuodeksi.
– Näyttää siltä, että autonvalmistajat ovat mukana vain maksajan roolissa. Olemme selvästi informoineet WRC-promoottoria, että haluamme vain kymmenen MM-rallia ensi kaudella. Se kuinka monta niistä on Euroopassa ja kuinka monta kauempana, on muiden asia päättää, Adamo puhisee Motorsport Aktuell -lehdelle.
Katso alta video, miten Thierry Neuville käskytti i20 WRC:tä viime viikolla Suomessa. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,342504″ ap mute]
Myös kauden 2020 jatkosuunnitelmat mietityttävät Hyundain tiimipäällikköä. FIA:n odotetaan julkaisevan loppukauden kalenterin kesäkuun loppuun mennessä.
– Meillä ei ole mitään selkeää tietoa esimerkiksi Turkin rallin kohtalosta. Mietin vain, että miten se tulee toimimaan rallin MM-sarjan osalta, kun Formula1 ja MotoGP ovat peruneet siellä kisansa jo aiemmin, Adamo summaa.
Rallin MM-sarjan on määrä jatkua syyskuussa Turkista. Tilanne voi kuitenkin muuttua, sillä harkinnassa on kisojen tuominen WRC-karkeloihin alkuperäisen kalenterin ulkopuolelta.
Lue lisää: Kuusi MM-rallia syys-marraskuussa? – Belgia ja Viro vahvimmat ehdokkaat uusiksi osakilpailuiksi
Jos ensi kaudella ajetaan vain kymmenen MM-rallia, on se iso pettymys FIA:lle ja WRC-promoottorille, jotka ovat julkisuudessa puhuneet tavoitteestaan nostaa osakilpailujen määrän jopa 16:sta. Neuvotteluihin autonvalmistajien kanssa on kuitenkin pakko taipua, sillä rallin MM-sarjalla ei ole varaa menettää yhtään nykyisestä kolmesta tallista. Adamo korostaakin saksalaislehdelle, että Hyundai ei ole vielä sitoutunut WRC:hen mukaan kaudesta 2022 eteenpäin, jolloin autoihin vaihtuu hybriditeknologia.