WRC-tallin päällikkö jyrähti kotimaansa MM-rallin järjestelysotkusta: ”Erittäin surullinen tilanne”

Rallin MM-sarjan paluu Isoon-Britanniaan on jälleen kerran vaakalaudalla.
Walesin MM-ralli
Ison-Britannian MM-ralli kaasuteltiin edellisen kerran vuonna 2019 Walesissa. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Britanniassa on ajettu ralli vuodesta 1973 lähtien, kun MM-sarja ylipäätään sai alkunsa. Kisa ajettiin monta vuotta RAC-rallin nimellä ja toistaiseksi viimeinen Britannian ralli kaasuteltiin Walesissa vuonna 2019.

Kaudella 2020 koronapandemia pilasi Walesin rallin suunnitelmat, jonka jälkeen MM-rallia on yritetty palauttaa saarivaltioon joka vuosi. Uusin idea on ollut ajaa MM-ralli asvalttikisana Pohjois-Irlannissa, mutta talous on tullut tielle. Tiettävästi MM-rallia varten vaadittaisiin kolmen miljoonan punnan eli noin 3,4 miljoonan euron ulkopuolinen rahoitus.

Viime kuussa Britannian moottoriurheilun isoimmat järjestöt sekä rallin MM-sarjan promoottori ja Pohjois-Irlannin turistiviranomaiset järjestivät kokouksen keskustellakseen Britannian rallin vuoden 2024 hankkeesta. Hankkeen deadline on huhtikuussa, joten pikaisia päätöksiä tarvitaan.

Paikalla olivat myös brittiläisen M-Sport Fordin rallitallin nokkamies Malcolm Wilson sekä tiimipomo Richard Millener.

– Uskoakseni kaikilla ihmisillä kokouksessa oli sama tavoite. Haluaisimme nähdä Ison-Britannian rallin toteutuvan tavalla tai toisella, MIllener sanoo Motorsport.comille.

– Minusta on iso mahdollisuus, että jos emme nyt saa hommaa toimimaan, niin kuka osaa sanoa, milloin seuraavan kerran ajetaan MM-rallia Isossa-Britanniassa. Se on erittäin surullinen uutinen, sillä Britannian ralli oli tekijä, joka sai minut aikoinaan innostumaan rallista.

Rallin MM-sarjan historian aikana on nähty kaksi brittiläistä mestaria. Colin McRae juhli titteliä vuonna 1995 ja Richard Burns kaudella 2001. RAC-ralli ja tämän vuosituhannen puolella Walesin ralli ovat piirtyneet isoksi osaksi MM-sarjan historiaa.

– Britanniassa rallilla on merkittävä historia ja nyt olemme lähellä menettää sen kaiken. Tahtoa on kisan toteuttamiseksi, mutta me tarvitsemme rahoitusta. Pohjois-Irlanti olisi yksi potentiaalinen paikka ja myös erittäin hieno sellainen. Siellä olisi varmasti upea tunnelma ja paljon faneja. Kaikki eväät ovat siis olemassa ja on todella harmi, jos emme saa rallia, Millener miettii.

– Rahoituksen etsiminen ei ole helppoa, mutta nyt meillä on viimeinen tilaisuus käsissämme. Olen varma, että Britanniassa ja Irlannissa on tarpeeksi ihmisiä, että saamme kisan aikaiseksi.

Rallin MM-sarjan promoottori on monen vuoden ajan vakuuttanut, että Iso-Britannia on yksi sen päämarkkina-alueista. Promoottori on myös esittänyt tukensa Pohjois-Irlannin MM-rallin hakemukselle, mikäli kaikki muut tekijät saadaan kuntoon.

Vielä viime kaudella MM-sarjan promoottori jätti kalenteriin tyhjän paikan Britanniaa varten, mutta kun MM-rallia ei saatu saarivaltiossa aikaiseksi, järjesti kisan Belgia Ypres-rallin toimesta.

– Promoottorin mielestä Britannian ralli on yksi tärkeimmistä kisoista markkinoita ajatellen ja myös yksi MM-sarjan kulmakivistä. Me kaikki haluaisimme nähdä kisan takaisin kalenterissa. Paketin on kuitenkin oltava kunnossa kaikkien osapuolten kohdalla, FIA:n rallipomo Andrew Wheatley korostaa.

– Meidän on tehtävä läheistä yhteistyötä, jotta löydämme parhaan mahdollisen paketin. Kysymys ei ole siitä, etteivätkö kaikki haluaisi rallia takaisin. Kysymys on siitä, miten me voimme sen tehdä.

Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat