WRC-tallin johtaja kommentoi ensimmäisiä hybriditestejä, povaa isoa haastetta kuskeille

Malcolm Wilson
M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson. Kuva: @World
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Ford on ensimmäisenä rallin MM-sarjan tiimeistä testannut ”julkisesti” ensi kauden Rally1-hybridikilpuriaan. 

Cumbrialaisyhtiön nokkamies Malcolm Wilson vakuuttaa Autosportin verkkosivuilla, että uuden auton suhteen kehitystä tapahtui Espanjan testeissä huhtikuussa. Sitä ennen M-Sport oli  ajanut ”Rally1-muulilla” ensimmäiset pienemmät testit kotikonnuillaan Greystoken metsissä.

Uutta kilpuria ovat ensimmäisinä päässeet kokeilemaan tallipäällikön poika Matthew Wilson sekä ranskalaislupaus Adrien Fourmaux.

– Ajoimme Espanjassa ihan täydellä varustuksella. Greystokessa testasimme aiemmin ilman hybridisysteemiä. Testimme Espanjassa olivat menestyksekkäät. Olen tyytyväinen. Kehityimme paljon, mutta toki töitä on paljon edessä, Wilson vakuuttelee.

Compact Dynamicsin toimittama hybridiyksikkö tuo akkuineen 100 kiloa enemmän painoa Rally1-kilpa-autoihin nykyisiin WRC-autoihin verrattuna. Myös tehoa on parhaimmillaan luvassa kuitenkin yli 100 hevosvoimaa enemmän. 500 hevosvoiman tuotto ei ole kuitenkaan koko ajan kuskien käytössä, mutta erikoiskokeilla voidaan välillä käyttää lisäboostia Formula1:sten KERS-järjestelmän tavoin.

– Siitä tulee varmasti haastavaa ja myös mielenkiintoista. On jännä nähdä, miten kuskit ottavat voimaa käyttöön. Se tuo kuljettajaparille lisää paineita, että milloin on paras aika ottaa hyöty järjestelmästä irti, Wilson sanoo.

M-Sport kehittää uutta Rally1-autoaan ilman teknistä guruaan Christian Loriaux´ta, joka loikkasi Hyundain leipiin 18 vuoden M-Sport-uran jälkeen. Syynä oli, ettei belgialainen ollut enää vastuussa Rally1-projektista. Sen sijaan Loriaux teki viime vuodet töitä M-Sportin Bentley-projektin parissa.

Katso alapuolelta edellisen Kroatian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute]

Lue myös nämä