WRC-tallin odotettiin floppaavan kunnolla – mutta kuinkas kävikään? ”Näytämme koko maailmalle”

Rallin MM-sarjassa kilpaileva M-Sport Ford on ylittänyt kaikki odotukset tällä kaudella.
Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux on ollut huikeassa lennossa tällä kaudella. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Brittitiimi starttasi kauteen selkeästi pääluokan kokemattomimmalla kuljettajakokoonpanolla: Adrien Fourmaux nostettiin WRC2-luokan puolelta takaisin korkeimmalle tasolle, ja Gregoire Munsterilla oli edessään ensimmäinen täysi kausi Rally1-luokituksen autolla.

Kauden alussa spekuloitiin, pystyykö M-Sport saavuttamaan yhtäkään palkintokorokepaikkaa kauden aikana. Mutta kuinkas kävikään? Ranskalaiskuljettaja Fourmaux ajoi ensimmäistä kertaa urallaan palkintosijoille Ruotsissa, missä hän otti kolmostilan.

Sen jälkeen Fourmaux on vieraillut podiumilla vielä kolmesti. Ranskalainen oli kolmonen myös Keniassa, Puolassa ja Suomessa. MM-sarjassa hän on komeasti viidentenä vain 13 pisteen päässä Toyotan Elfyn Evansista.

Lisäksi Puolassa ja Latviassa Ford Pumalla kilpaillut Martins Sesks on tuottanut M-Sportille aihetta iloon. Latvialaistoivo debytoi loistavasti MM-sarjan pääluokassa ja olisi noussut jopa palkintokorokkeelle kotikilpailussaan ilman viimeisellä erikoiskokeella autoon tullutta teknistä vikaa.

M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener on syystäkin tyytyväinen mies.

– Olen todella tyytyväinen kauden ensimmäiseen puoliskoon. Adrienin paluu tiimiin ja hänen kehityksensä vauhdin, lähestymistavan ja kypsyyden kohdalla ovat olleet yksi vuoden 2024 puhutuimmista asioista, Millener hehkuttaa ranskalaispilottia MM-sarjan nettisivuilla.

– Mutta kyse ei ole ollut pelkästään siitä. On ollut hienoa työskennellä Gregoiren kanssa ja nähdä hänen itseluottamuksensa ja vauhtinsa paranevan. Ja sitten oli vielä Martins Puolassa ja Latviassa – ne olivat upeita kisoja, tallipomo jatkaa.

Millener jakaa kiitoksia koko tiimille, joka on paiskinut kovasti töitä kauden aikana. M-Sport operoi huomattavasti pienemmällä budjetilla kuin sen kilpailijat Toyota ja Hyundai, jotka ovat täysiverisiä tehdastiimejä. Tästä huolimatta M-Sport on pystynyt tarjoamaan kuljettajilleen todella kilpailukykyisen Ford Puma Rally1 -auton.

– Tuntuu jälleen siltä, että ylitämme itsemme ja näytämme koko maailmalle, mihin tämä tiimi ja Ford Puma Rally1 pystyvät. Tiedämme, että meillä on auto, jolla voi voittaa, ja meillä on kuljettajat ja tiimi, joilla on kykyä ja tahtoa vastata siihen haasteeseen, Millener alleviivaa.

Kautta on jäljellä vielä neljä osakilpailua. Millener toivoo, että tiimistä löytyy potkua myös jäljellä olevissa ralleissa.

– Meillä on vielä lisää annettavaa. Kesätaukoa edeltävä jakso oli melko kiireinen, kun ajoimme kolme rallia lyhyessä ajassa. Nyt haluamme antaa kaikille aikaa levätä ja palata täynnä energiaa Kreikkaan.

Lue myös nämä