Kisajärjestäjät olivat kutsuneet Heikkilän kilpailemaan Rallye Ciudad de Granadaan jo kolmatta kertaa. Suomalaiskuski voitti kisan vuosi sitten ja tulos oli tällä kertaa sama – tosin siihen hän tarvitsi apua rallin MM-sarjan kärkikuljettajalta Thierry Neuvillelta.
Hyundai-tähti Neuville ajoi Rally Ciudad de Granadan testikilpailuna ennen Chilen MM-rallia, joka on ohjelmassa ensi viikolla. Neuville oli odotetusti nopein rallin jokaisella erikoiskokeella, mutta hän päätti kuitenkin keskeyttää kisan ennen maalia. Neuville ei ajanut Hyundai i20 N Rally1 -autoaan parc ferme -alueelle kisan päätteeksi ja näin hän ojensi voiton Heikkilälle.
Ele oli hieno belgialaiselta, sillä hänellä oli kisassa ylivoimainen kalusto muihin kuljettajiin verrattuna. Näin kisan ykköstilan sai nopein Rally2-autolla ajanut kuljettaja.
Heikkilä ajoi sorakisassa Skoda Fabia Rally2 evo -kilpurilla. Hän löi toiseksi sijoittuneen latvialaistoivo Martins Sesksin lopulta 12,5 sekunnilla. Sesks, joka on tällä kaudella näyttänyt taitojaan kahdesti rallin MM-sarjan pääluokassa, kilpaili Ford Fiesta Rally2 -autolla.
Heikkilä ja Sesks olivat kisassa omaa luokkaansa paikallisiin kuljettajiin nähden. Kolmanneksi sijoittunut espanjalaiskuski Xavi Vidales jäi ykköstilasta lähes kolme ja puoli minuuttia.
– Oli mukava reissu ja mahtavaa olla taas vieraana järjestäjien kutsumana. Tuki oli mahtava myös tiimiltä sekä yleisöltä, joten mikäs siinä laskiessa. Hauskaa, että Martins Sesks oli myös ajamassa ja taso oli kovaa – saatiin ihan ajaa kilpaa, Heikkilä kertoi.
Heikkilän lento Espanjaan laskeutui torstaina päivä ennen shakedownia, joten hänelle ei jäänyt aikaa testaamiselle. Auton säädöt kuitenkin muistuivat takavuosilta, joten suomalaisässä sai homman juonesta nopeasti kiinni.
– Auton säädöt tulivat aika lailla ulkomuistista, ajoimmehan kyseisellä mallilla niin SM- kuin EM-sarjaakin. Lähetin tiimille viikkoa ennen kilpailua tiedon, mitä laitetaan autoon, ja ne (säädöt) pelasivat hyvin. Ei tarvinnut ajaa montaa sataa metriä shakedownilla, kun muistot palasivat mieleen, Heikkilä kertasi.
Kilpailuviikonlopun erikoisuutena oli kaupungin keskustassa järjestetty yleisöerikoiskoe, joka ei kuulunut varsinaiseen kisaan. Suuryleisön edessä ajotaitojaan esitellyt Heikkilä nautti erityisestä mahdollisuudesta antaa yleisölle viihdettä koko rahan edestä.
– Yleisöpätkä oli hieno, kun ei otettu aikaa, vaan se oli puhtaasti show. Ensin tehtiin suuntaa antava nuotti, jotta tiedetään, minne pitää ajaa, ja itse ajosuoritus oli vapaa. Yleisöä oli tuhansittain, joiden edessä pyöriteltiin autoa joka suuntaan ja poltettiin kumia – aivan mahtava juttu.
– Paikalliset järjestäjät osaavat tehdä show’n. Suuri kiitos heille kutsusta, Heikkilä kiitteli.