Kuljettajille lisää haastetta toi lauantain varsin outo aikataulu, kun kahdeksan erikoiskokeen välissä ei käyty ollenkaan huoltoparkissa laittamassa sekä kalustoa että kuljettajapareja uuteen iskuun. Sen sijaan tiimeillä oli vain renkaanvaihtohuolto kaukana rallin keskuspaikasta Algherosta.
– Varmaankin parasta olisi, jos en sanoisi mitään. Ei siinä ole oikein järkeä, että pitkän päivän aikana on vain 15 minuutin tauko. Ei siinä ehdi edes syömään. Emme me ole mitään koneita, kisassa kolmanneksi ajanut Hyundain Dani Sordo puhisi.
– Ihmiset eivät myöskään tajua, että kisa ei kestä vain kolmea päivää. Meidän työt alkavat jo maanantaina ja nuotituksessa tehdään myös pitkiä päiviä.
Sordon edellä toiseksi sijoittunut M-Sport Fordin irlantilaiskuski Craig Breen antoi kiitosta tiimin eväistä vastaavalle kokki Mick Maundersille. Jo 1980-luvulla Britannian pääministeri Margaret Thatcherille eväitä valmistanut Maunders on tärkeä palanen tallin toimintaa varsinkin huoltojen aikaan, kun mies kiikuttaa kuljettajapareille syömistä ja juomista.
– Lauantai olisi ollut ihan mahdotonta ilman Mickiä, joka toi meille syömistä kaikille kokoontumispaikoille. Oli niin kuumaa, että jo se teki hommasta äärimmäisen rankkaa. Ilman Mickiä olisin ollut ihan sekaisin, Breen ylistää.
Myös rallin voittaneella Hyundain Ott Tänakilla oli sananen sanottavanaan Sardinian MM-rallin aikataulutuksesta.
– Eihän tämä mikään uusi juttu ole. Meillä on täällä hieno huoltoparkki ja paljon vieraita sun muuta. Autonvalmistajat haluavat ihmisiä huoltoalueelle katsomaan, millaisia automme ovat ja miten niitä huolletaan. Se on tärkeä osa show’ta, Tänak kritisoi.
– Varmasti me kaikki haluaisimme, että joka päivä olisi vähintään yksi kunnon huoltotauko. Toki ymmärrän myös sen, että aina se ei ole helppoa, kun pätkät ovat kaukana.
Kuljettajat kritisoivat kisojen aikana myös rallin ohjelmaa, kun sekä perjantaina että lauantaina ajettiin samat kaksi erikoiskoetta kahteen kertaan yhden lenkin aikana. Tiimit eivät tuolloin päässeet huollossa säätämään autoja toisen kerran ajettuja erikoiskokeita varten, jolloin olosuhteet ovat tyystin erilaiset ja esimerkiksi auton maavaraa pitää normaalisti nostaa.
Perinteinen tyyli MM-sarjassa on ollut ajaa ensin neljä erikoiskoetta, jonka jälkeen on huoltotauko ja paussin jälkeen kaasutellaan samat neljä pätkää uudestaan.
Kisajärjestäjät myös joutuivat perumaan erikoiskokeita ja moni pätkä jäi kesken. Ihmetystä herätti myös lauantai-illan sekoilu punaisten lippujen kanssa.
Lue lisää: Toyota-pomo kertoi kantansa MM-rallin kohutilanteeseen – Tänakin tapaukseen lopulta päätös
Katso alta Sardinian MM-rallin kooste.