Quantcast

WRC-rallitiimillä perustavanlaatuinen ongelma – tallipomon toiveissa uusi kuljettaja

M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener myöntää, että brittitiimillä on ongelma rallin MM-sarjassa.
Richard Millener
M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tallin akilleen kantapää kävi hyvin ilmi viime viikonlopun Viron MM-rallissa. Kun tallin ykköstähti Craig Breen ajautui ongelmiin heti kisan alussa, Ford-kuljettajia ei ollut enää kamppailemassa kärkipään sijoituksista.

M-Sportin reserveistä löytyy konkarikuljettaja Sebastien Loeb, joka todisti Ford Puma Rally1 -kilpailukyvyn heti kauden alussa voittamalla Monte Carlon MM-rallin. Loeb kuitenkin ajaa vain valikoituja MM-ralleja tällä kaudella.

Millenerin toiveissa on, että talliin saataisiin toinen taitonsa näyttänyt kuljettaja Breenin rinnalle.

– Se on aina huono juttu, kun tallin kärkikuljettaja keskeyttää tai on ongelmissa. Kun näin tapahtuu, meillä on useimmiten vaikeuksia ajaa kilpaa palkintosijoista. Se on turhauttavaa, mutta myös ymmärrettävää, Millener kertoo rallin MM-sarjan nettisivuilla.

Etenkin yhdeksänkertainen maailmanmestari Loeb on näyttänyt, että Ford Pumasta löytyy suorituskykyä osaavissa käsissä.

– Se olisi upeaa, jos meillä oli vielä yksi sarjassa paikkansa vakiinnuttanut kuljettaja taistelemassa palkintokorokepaikoista. Mutta valitettavasti tämä on päämäärä, jota emme pysty tällä hetkellä tavoittamaan, Millener toteaa.

M-Sportin toimintaa rajoittaa se, ettei se ole virallinen tehdastiimi kuten Toyota ja Hyundai, jotka operoivat huomattavasti suuremmalla budjetilla. Tämä heijastuu suoraan kuljettajakokoonpanoihin: Hyundain leivissä ovat muun muassa Thierry Neuville ja Ott Tänak, kun taas Toyotalla ajavat Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi.

M-Sportin miehistö ei ole lähellekään yhtä nimekäs. Breenin lisäksi Adrien Fourmaux, Gus Greensmith ja Pierre-Louis Loubet ajavat säännöllisesti Ford Pumalla. Kolmikko tuo myös rahoitusta tiimille.

– Pyörittelemme jatkuvasti ideoita, kuinka voisimme muuttaa tilanteen, koska tiedämme sen, että voisimme saada tuloksia. Meidän täytyy vain jatkaa yrittämistä ja toivoa, että voimme löytää tavan saada lisää rahoitusta, Millener sanoo.

Fourmaux, Greensmith ja Loubet ovat vielä suhteellisen kokemattomia rallin MM-sarjan pääluokassa ja antavat kokemuksessa tasoitusta sarjan kärkikuljettajille.

– Pitkällä aikavälillä meillä on kolme hyvää nuorta kuljettaja ja toivottavasti he pystyvät täyttämään paikkansa kolmen tai neljän vuoden kuluttua. Mutta meidän pitäisi tehdä se jo nyt, Millener painottaa.

– Me emme voi luovuttaa. Jos suostuu vain elämään tilanteen kanssa, silloin ei koskaan saa hommaa toimimaan. Minulla on nyt päässäni tämä ajatus, että meidän pitää yrittää löytää keino ja toteuttaa se. Se ei ole helppoa, mutta en aio luovuttaa.

Suomalaiskuljettaja Jari Huttunen saa elokuun ensimmäisenä viikonloppuna näyttöpaikan Ford Puman ohjaamossa Suomen MM-rallissa. Kyseessä on Huttusen ensimmäinen kilpailu rallin MM-sarjan pääluokassa.

Katso alta Viron MM-rallin kooste.

Lue myös nämä

  • Uusimmat