WRC-rallitähdet törmäsivät uuteen ongelmaan

Rallin MM-sarjan kuljettajat totuttelevat yhä Hankookin uusiin sorarenkaisiin, jotka toivat lisää päänvaivaa Portugalin MM-rallissa. Rengasseokset ovat nostaneet esiin uusia kysymyksiä.
Thierry Neuville
Thierry Neuville vauhdissa Portugalin MM-rallissa. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hankook aloitti tämän vuoden alussa rallin MM-sarjan virallisena rengastoimittajana. Toisille siirtyminen Pirellin renkaista Hankookiin on ollut haastavampaa, kun taas toisille uudet renkaat ovat sopineet paremmin.

Hankook toi päivitetyt sorarenkaat vajaat kaksi viikkoa sitten ajettuun Portugalin MM-ralliin. Rengas osoittautui varsin kestäväksi, sillä rengasrikot eivät ratkaisseet kisaa.

Mutta muuten kuljettajilla riitti pohdittavaa rengasvalinnoissa viikonlopun aikana.

– On vaikea tietää, milloin pitää käyttää pehmeää ja milloin kovaa rengasta. Näimme yllättäviä pätkäaikoja eri rengasyhdistelmillä, mutta lopulta erot eivät olleet järisyttävän isoja, Hyundai-kuljettaja Thierry Neuville arvioi Rallit.fille.

– Sardiniassa tilanteeseen saadaan lisää selkeyttä. Rengaskuluma oli itse asiassa varsin maltillista – ehkä sitä olisi voinut olla hieman enemmänkin, belgialainen lisäsi.

Neuvillen tallikaveri Adrien Fourmaux oli samoilla linjoilla: kovan ja pehmeän rengasseoksen välillä on vähemmän eroa kuin aiempina vuosina.

– Pehmeä rengas on liiankin medium-tyyppinen, mikä rajoittaa taktisia vaihtoehtoja, koska suorituskykyeroja on vaikea arvioida, Fourmaux kertoi ranskalaisen Rallye-sport.fr-sivuston haastattelussa.

Hyundai-kuljettajat ajoivat viime viikolla testin seuraavaksi ajettavaa Sardinian rallia varten. Testissä keskityttiin erityisesti Hankookin renkaisiin.

– Teimme pieniä oivalluksia renkaiden suhteen testissä, mutta ne pitää vielä vahvistaa kilpailussa, Fourmaux raportoi.

Sardinian MM-ralli on ohjelmassa 5.-8. kesäkuuta.

Lue myös nämä