WRC-paikkansa menettänyt Oliver Solberg löysi jälleen ajamisen ilon – ”Kaikki on nyt hyvin”

Vielä viime kaudella Rally1-hybridiauton ratissa ollut Oliver Solberg ajoi Ruotsin MM-rallissa uransa ensimmäisen WRC2-luokan voiton.
Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Solberg Media Office
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Solbergin kausi 2022 oli hankala, jonka myötä Hyundai näytti 21-vuotiaalle nuorukaiselle ovea ja päätti luottaa tänä vuonna kokeneempiin kuskeihin. Solberg isäpappansa, vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin kanssa päätti, ettei Rally1-paikkaa osteta rahalla, vaan kokemusta haetaan pienemmästä luokasta.

Kotimaansa MM-rallissa Solbergin kasvoille ilmestyi pitkästä aikaa tuttu virne, joka nähtiin nuoremmalla Solbergilla monesti uran alkuaikoina.

– Voin rehellisesti sanoa, että nyt olen onnellinen kaikissa asioissa elämässäni. Voitto, johto MM-sarjassa ja se, että saan olla osa tätä tiimiä. Kaikki on nyt hyvin, Solberg kertoi vapautuneena viitaten saksalaiseen Toksport-tiimiin, jossa ajavat myös suomalaiset Emil Lindholm ja Sami Pajari.

Viime vuonna Hyundailla Solberg ei viihtynyt, mutta nyt kehityskäyrä tuntuu näyttävän jälleen ylöspäin. Solberg ratkaisi kisan omassa luokassa jo alkuvaiheissa ja otti voiton yli 40 sekunnin erolla ennen Ole Christian Veibya.

– Minulle ehdottomasti tärkein juttu oli saada lisää kokemusta uudesta autosta. Sen lisäksi voitimme kisan ja saimme täydet pisteet luokassamme powerilta. On pakko olla onnellinen, yleiskilpailussa kahdeksanneksi yltänyt Solberg sanoi.

– Minusta me teimme todella hyvää työtä viikonloppuna. Olimme tasaisia, emmekä sortuneet virheisiin. Elliott (kartanlukija Edmondson) teki myös fantastista työtä kuten myös koko talli. Olen todella iloinen.

Viime kaudella Rally1-hybridiauton ratissa Solberg sortui välillä aloittelijamaisiin virheisiin. WRC2-luokassa Ruotsissa nuoren miehen esitys oli hyvin kypsä.

– Me kontrolloimme tätä rallia. Kun tie oli nopeaa, leveää ja puhdasta, pystyimme tekemään eroja ja todella puskemaan. Niitä kohtia minä rakastin kisassa, mutta ei voitto silti helpolla tullut, Solberg summasi.

– Varsinkin kapeilla ja ahtailla osuuksilla auto aliohjasi aika paljon. Olimme myös ensimmäinen auto Rally1-kilpureiden jälkeen, mikä ei ollut helppoa. Ne autot ovat vähän leveämpiä ja niissä on enemmän voimaa. Sellaisia ajolinjoja on aika vaikea seurata hieman kapeammalla autolla.

Rally1-autojen jälkeen WRC2-luokituksen menopelien on vaikeampi pysyä linjalla, kunnes useampia alemman kaliiberin autoja on mennyt ja tehnyt uudet urat.

– Koska automme on kapeampi, meidän pitää asettaa toinen puoli autosta joko uran vasemmalle tai oikealle puolelle. Silloin auto on epävakaa. Ongelmaa ei ole, jos ajaa kakkos- tai kolmosvaihteella, mutta kovassa vauhdissa se ei aina naurata, Solberg selitti.

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Ruotsin MM-rallissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat