WRC-kuskit tuskailevat uuden valmistajan renkaiden kanssa – Hankook antoi vastauksensa

Korealainen Hankook tuli rallin MM-sarjan rengasvalmistajaksi tämän kauden alussa.
Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä pyörittävät "rengasrulettia" Kenian MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Renkaista on riittänyt myös puhetta viimeisen puolen vuoden aikana rutkasti. Moni WRC-kuski, Toyotan kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä, etunenässä on valitellut, ettei saa rengasta toimimaan mieleisellään tavalla.

Asvaltilla Rovanperällä ei ongelmia ollut, mutta pehmeän ja kovan seoksen Hankook Dynapro -sorarenkaan kanssa haasteita on ollut. Rovanperä, kuten myös muun muassa Hyundain Thierry Neuville, ovat tuskailleet asian suhteen, kun rengas ei sovi kuskien luontaiselle ajotyylille.

Hankook lähti WRC-karkeloihin mukaan visionaan tehdä kestävä rengas. Sitä se on kiistatta ollutkin, mutta suorituskykyä uupuu. Ensi viikon Kreikan MM-ralliin Hankook on luvannut päivityksiä sorapyöräänsä, mutta nähtäväksi jää, tuoko se lohtua kuskeille.

Sardiniassa reilu viikko takaperin kovan ja pehmeän seoksen renkaiden käyttöikkuna oli osittain päällekkäin. Normaalisti varsinkin toisen lenkin rajuihin olosuhteisiin on kova seos itsesäänselvä valinta, mutta nyt ei välttämättä olekaan niin.

– Emme olleet yllättyneitä, kun näimme pehmeän renkaan kuumissa olosuhteissa. Tiesimme jo testien ja muiden ajojemme perusteella, että pehmeän ja kovan renkaan päällekkäisyys on melko iso. Siksi myös käyttöikkuna on laaja, Hankookin Steven Cho sanoo Dirtfishille.

– Tämä ei tarkoita, etteikö rengas toimisi, kun olosuhde on optimaalinen eli kun lämpötilat nousevat joko ylä- tai alarajalle. Silloin kumpikin rengas pääsee oikeuksiinsa, mutta niiden päällekkäisyys on iso.

Kuljettajat puolestaan toivovat, että pehmeän ja kovan seoksen renkaat olisivat riittävän erilaisia keskenään, jotta viimeisetkin sekunnin kymmenykset saataisiin ulosmitattua. Cho kuitenkin korostaa edelleen myös renkaan kestävyyden merkitystä. Hankookin puolelta ei kuitenkaan suljeta pois sitä, että renkaiden suorituskykyä lisättäisiin jo lähitulevaisuudessa.

– Jos lähdetään positiivisesta liikkeelle, niin nyt kenenkään on vaikeaa epäonnistua isosti rengasvalinnassa. Tulevaisuudessa toki tarkastelemme oman kehityssuunnitelmamme kautta, että voisimme lisätä kovan ja pehmeän renkaan välisen eron kasvattamista. Siihen liittyy hyviä ja huonoja puolia, joita meidän on tarkasteleva, Cho selvittää.

– Neuvottelemme parhaillaan eri sidosryhmien ja tietenkin FIA:n kanssa, koska emme halua tehdä omia mielivaltaisia päätöksiä. Meillä on takataskussa muutamia erilaisia vaihtoehtoja.

Rallin MM-sarja jatkuu Kreikassa 26.-29. kesäkuuta. Luvassa on edellisen Sardinian osakilpailun tavoin erittäin kuumat olosuhteet.

Lue myös nämä

  • Uusimmat