Sesks ajaa tänä vuonna noin puolet MM-sarjan osakilpailuista M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla. Kausi on tähän mennessä ollut hänelle haastava – ja myös Kreikan raastavasta kisasta tuli hänelle hankala.
Latvialaiskuski kärsi rengasrikon heti kisan alkuvaiheessa. Lisäksi hän joutui jättämään avauspäivän kesken ennen viimeistä erikoiskoetta polttoaineeseen liittyvän ongelman vuoksi.
Kahtena viimeisenä päivänä Sesks keskittyi kokemuksen keräämiseen.
– Olin ensimmäistä kertaa täällä, ja ajoin vielä Rally1-autolla. Ralli oli todella vaativa, eikä erikoiskokeiden hallitseminen ollut helppoa. Ne muuttuivat paljon, ja joissain paikoissa piti olla todella varovainen, kun taas toisissa pystyi ajamaan kovempaa, koska tie antoi siihen mahdollisuuden, Sesks kertasi.
– Ehkä juuri se oli vaikeinta – kaiken tiedon omaksuminen. Ensimmäisellä ajokerralla piti vielä hahmottaa, mitä pitää toisella ajokerralla tehdä eri tavalla. Siinä oli opeteltavaa. Power Stage ei ollut huono, ja joissain kohdissa rallia oli ihan positiivisiakin juttuja.
Sesksin vahvuudet ovat nopeammissa ralleissa, joissa hän antoi kovat näytöt viime kaudella, kun hän ajoi ensimmäistä kertaa rallin MM-sarjan pääluokassa. Tänä vuonna häneltä ei ole nähty vastaavanlaisia väläytyksiä.
– Mikään ei ole ollut helppoa tänä vuonna. Tämä oli vain yksi vaikeista paikoista ja haasteista. Jos kysyt, oliko tämä meille vaikeaa – kyllä, mutta koko kausi on ollut meille vaikea. Tämä oli vain yksi ruksi lisää ruutuun, Sesks sanoi suoraan.
Sesksille tärkeintä oli kerätä oppia uusista olosuhteista huippuluokan kilpurin puikoissa. Jokainen kilometri autossa tuo helpotusta tulevaisuutta varten.
– Jos meillä on mahdollisuus tulla tänne takaisin ensi vuonna, se on ainakin puolet helpompaa. Kokemuksesta on paljon apua, Sesks summasi.
Seuraavaksi Sesks pääsee vauhtiin itselleen paremmin sopivassa rallissa, kun pisteistä kilpaillaan Viron nopeassa sorakisassa reilun kahden viikon kuluttua.