35-vuotias norjalainen kuuluu sarjan konkarikaartiin, mutta haikailee edelleen kunnon näyttöpaikasta ykkösluokassa. Mikkelsen voitti WRC2-luokan mestaruuden 2021 ja 2023, mutta joutui odottamaan pitkään mahdollisuuttaan nousta takaisin MM-sarjan huipulle.
Viime kaudella Mikkelsen pääsi ajamaan viisi MM-rallia ykköskaliiberin autolla, mutta tulokset jäivät laihoiksi. Hyundai päätti täksi vuodeksi panostaa kolmeen täysipäiväiseen kuskiin, ja kun Adrien Fourmaux palkattiin tiimiin M-Sport Fordilta, jäi Mikkelsen tyhjän päälle.
– Teen yhä töitä ajo-ohjelmani suhteen. Varmasti on tosi hankalaa päästä Rally1-autoon, eikä paikkoja yksinkertaisesti vain ole. Ehkä se on jälleen Rally2-luokka, mutta en ole vielä varma, milloin kauteni alkaa, Mikkelsen sanoo Dirtfishin sivuilla.
– Vuosi 2027 on todella tärkeä. Toivottavasti saamme uusia autonvalmistajia, mikä toisi lisää ajopaikkoja. Haluan pysytellä edelleen aktiivisena ja pelissä mukana. Tähtäin on vuodessa 2027.
Viime vuonna Mikkelsenin vauhti jäi vaisuksi asvalttiralleissa. Puolassa kesäkuussa mies säväytti sorakisassa ennen ongelmiaan, mutta silti kaudesta tuli kiistatta pannukakku norjalaiselle.
Mikkelsenin mukaan asvalttikisat päätyivät hänelle, koska Esapekka Lappi ja Dani Sordo eivät kumpainenkaan niitä halunneet ajaa.
– Ei kukaan halunnut ajaa asvaltilla. Hyundai ei ole helppo auto ajaa asvaltilla. Toki minun tilanteessani oli otettava kaikki tilaisuudet, mitä vain sain. Toivon, että tulevaisuudessa minulla olisi vähän enemmän testiaikaa, eikä tulisi samanlaisia kolmen kuukauden ajotaukoja, mitä viime vuonna oli, Mikkelsen summaa.
Asvalttikisat menivät siis penkin alle, mutta Puolassa Mikkelsen oli kiinni jopa kisan kakkostilassa sunnuntaiaamuna. Rengasrikko vei kuitenkin sen verran aikaa, että Mikkelsen joutui päästämään kolmoskuskin roolissa tallikaverinsa ohi rallin viimeisillä erikoiskokeilla.
– En päässyt ajamaan niitä ralleja, joita olin toivonut. Asvaltilla homma ei tule minulle niin luonnostaan kuin soralla. Soralla pystyn hyppäämään autoon ja ajamaan heti kovaa. Kaikki näkivät sen Puolassa, kun ajoimme kisan johdossa, vaikka alla oli vain yksi testipäivä.