Walesin MM-ralli käyntiin Liverpoolista – sitten suunnataan moottoriradalle

Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: @World/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Walesin MM-ralli käynnistyy torstaina, jolloin ohjelmassa on testierikoiskoe aamupäivällä ja lyhyt yleisöerikoiskoe illalla. Rallit.fi analysoi avauspäivän reitin.

Torstain aikataulu Suomen aikaa

10.00 Shakedown Gwydir      4,68 km
21.08 EK1       Oulton Park 3,58 km

Viime vuoden Power Stage Gwydir ajetaan tänä vuonna torstain testierikoiskokeena. Sen alussa on 1,3 kilometriä uutta osuutta, jolla on tuplaristeys. Kun liitytään tutulle osuudelle neulansilmäristeyksestä, tie on keskileveää, mutta teknistä ja koko ajan vähän kääntyilevää, joten nopeus ei kasva suureksi. 3,6 kilometrissä tie kapenee mutta myös nopeutuu ennen viimeisiä tiukempia mutkia.

Gwydir_shakedown
Gwydir testierikoiskokeena 2019 (punainen) ja Power Stagena 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Tämä testierikoiskoe antaa hyvän kuvan Pohjois-Walesin teknisemmistä teistä. Tosin Keski-Walesin leveämmät ja jouheammat tiet ovat melko erityyppisiä.

Sääennuste Gwydirin shakedownille.

Viime vuonna Walesin MM-ralli ei edes käväissyt Englannin puolella, mutta tänä vuonna lähtöjuhlallisuudet on tuotu Liverpoolin kaupunkiin. Vieläkin iloisempi uutinen oli torstain yleisöerikoiskokeen vieminen RAC-rallista tutulle Oulton Parkin moottoriradalle.

Oulton Park.
EK1 Oulton Park. Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Pätkä alkaa heti leveällä rataosuudella. Pakollinen shikaani on varikon sisäänkäynnin kohdalla ensimmäisen mutkan jälkeen. Puolentoista kilometrin maissa käännytään radan oikotielle, joka on hieman kulmikkaampaa. Muutama sata metriä myöhemmin poiketaan radalta takaviistosti kapealle huoltotielle, jolla on vesieste. Siitä käännytään uudestaan edellä mainitulle oikotielle, mutta nyt moottorirataosuus jatkuu pidempään. Kolmen kilometrin pinnassa käännytään toiselle kapealle tielle. Se johdattaa lopulta syheröiselle ja liukaspintaiselle pienemmälle radalle, jota on käytetty ralliajon harjoitteluun.

Tällä pätkällä on reilusti mittaa ja kunnon mutkia, joten luulisin aikaerojen muodostuvan tavallista suuremmiksi. Tämä on varmasti myös hyvä pätkä yleisölle ja perinteikkyyskin on läsnä. Kaiken kaikkiaan tämä vaikuttaa hyvin tuotetulta yleisöerikoiskokeelta. Toivottavasti vain rataosuuksia ei suotta kavenneta betoniporsailla.

Sääennuste EK1:lle Oulton Park.

Katso alta ennakko Walesin MM-rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,282574″ ap mute]

 

Seuraa Rallit.fitä Facebookissa ja tiedät, mistä rallimaailmassa puhutaan!

Lue myös nämä

  • Uusimmat