Villieläimet Kalle Rovanperän huolena Safari-rallissa – ”Toivotaan, ettei tule mitään törmäyksiä”

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä Kenian MM-rallin shakedownilla. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan nuori suomalaistähti Kalle Rovanperä lähtee hankalista lähtökohdista tämän viikon Kenian MM-ralliin, sillä takana on kolme karvasta keskeytystä.

Tuskainen putki pitäisi saada poikki, mutta Rovanperän tavoittelema ehjä kisa juuri Keniasta vaatii taidon lisäksi myös onnea.

– Muutaman vaikean kisan jälkeen haluan vain, että saisin mahdollisimman puhtaan kisan ilman suurempia ongelmia. Toki haluan aina olla mukana taistelemassa kärkitiloista, Rovanperä sanoi Rallit.fille.

– Nykyisen kaltaisessa Safarissa, kun pätkät ovat lyhyempiä ja ehkä vähän parempia, on meidän puskettava heti alusta vähän enemmän kuin ennen vanhaa. Tärkeintä on kuitenkin selvitä maaliin ilman suuria ongelmia. En tiedä vielä taktiikkaa. Päätän sen, kun kisa alkaa.

Vaikka Safari-ralli on vuonna 2021 kaukana takavuosien maraton-kilpailusta, on reitillä silti erittäin rajuja kohtia. Syvät urat ja kivikot pakottavat kuljettajat ottamaan vauhdin välillä lähes kokonaan pois.

– Suurin osa reitistä on ihan ajettavaa. Kaikilla pätkillä on osuuksia, välillä voi olla ihan vain muutama sata metriä, jotka ovat huonoja. Osa pätkistä ovat sellaisia toki melkein kokonaan. Siellä täällä on tosi rajuja osuuksia, mutta ei niitä nyt niin paljoa ole, Rovanperä kuvaili nuotituksen jälkeen.

– Nuotituksessa reitti näytti aika rajulta ja haastavalta. Se on periaatteessa ihan positiivistakin, että on sitä vanhaakin Safaria mukana, eikä vain peruspätkiä, mitä ajetaan joka rallissa.

Rovanperä yllättyi villieläimien määrästä reitillä. Tämä aiheutti myös pientä huolta Toyota-tähdessä.

– Niitä eläimiä on niin paljon pätkien varrella, että ihmettelen, jos ei kenellekään mitään ongelmia aiheudu. Tosi paljon näkyi eläimiä koko ajan. Toivottavasti ei tietenkään mitään törmäyksiä tule, mutta kyllä niitä tosi paljon on ihan pätkien varsilla. Toivottavasti ei hirveästi tarvitse väistellä, Rovanperä summasi.

– Ihan kaikkia eläimiä tuli nähtyä nuotituksessa. Niitä näkyy yllättävän paljon. Ajattelin, että ne olisivat enemmän piilossa.

Vanhaan aikaan Safari-rallissa tiimit ajoivat täysin erilaisilla autoilla kuin muissa MM-sarjan kisoissa. Nyt ralli on WRC-formaattiin sovitettu, joten EK-kilometrejä on yli kymmenen kertaa vähemmän kuin esimerkiksi 1990-luvulla. Autosta on silti pidettävä tarkasti huolta, sillä säännöt eivät salli esimerkiksi ”snorkkelin” tai karjapuskurin käyttöä.

Tunnelma Safari
Safari-rallissa edestään voi löytää mitä vain. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Toyota testasi aiemmin toukokuussa Espanjassa Kenian koitosta varten. Kuskeilla on edessään varmasti paljon sopeutumista olosuhteisiin, sillä Kenia on kaikille uusi tuttavuus.

– Luulen, että autot ovat niin kunnossa, mitä nykyään tänne on tehty. Ei tänne erikseen erilaista autoa tehdä niin kuin ennen vanhaan oli tapana. Safari on ollut niin erilainen aiemmin. Toki me olemme yrittäneet tehdä mahdollisimman hyvät valmistelut, Rovanperä sanoo.

– Täällä on tärkeää vain pitää huolta autosta. Jos säädöllisesti autossa on peruspaketti kunnossa, niin isommat erot tulevat niistä paikoista, missä ajetaan hiljaa ja jos joku siellä haluaa ottaa riskejä. Nyt kun on lyhyitä pätkiä ja osa hyväkuntoisia,  pitää ajaa myös kaasu pohjassa. Vehkeiden on toimittava.

Lue myös nämä

  • Uusimmat