Ville Pynnönen toista kertaa Suomen MM-ralliin – vierellä istuu todellinen kartturilegenda

Ville Pynnönen. Kuva: Hannu Rainamo

Ville Pynnönen ja hänen kartturinsa Timo Hantunen osallistuvat kuukauden päästä ajettavaan legendaariseen Neste Ralliin. Kalustona toimii aiempien kisojen tapaan Skoda Fabia R5, jonka huoltamisesta vastaa TGS Worldwide.

Tämän vuoden kilpailu on Pynnösen toinen Neste Ralli, mutta Hantuselle kilpailu on kaiken kaikkiaan jo 37. sotateiden Grand Prix. Hantunen muistetaan takavuosilta muun muassa Sebastian Lindholmin luottomiehenä. Hantunen on ehtinyt istua 1970-luvun alussa startanneen kartturiuransa aikana muun muassa Tommi Mäkisen, Juha Kankkusen ja monen muun kuljettajan vieressä.

Neste Rallia ennen parivaljakko osallistui Pohjanmaalla ajettuun SM-ralliin, mistä tuloksena oli luokan seitsemäs sija ja muutama kohtalaisen hyvä erikoiskoetulos.

Neste Rallissa kaksikon tavoitteena on jatkaa siitä, mihin Pohjanmaa-rallissa jäätiin.

– Pohjanmaalla vauhti oli yleisesti ottaen paremmalla tasolla kuin aiemmissa kisoissa, ja erityisen hyvää oli, kuinka vauhti oli suhteellisen hyvää jo ensimmäisellä ajokerralla, eikä ajaminen ollut silloin erityisemmin hakemista, Pynnönen sanoo.

– Neste Rallissa ehdoton etu on lähes samana pysynyt reitti, kun on ainoastaan yksi uusi erikoiskoe ja muutamassa erikoiskokeessa on uusia osuuksia, mutta nekin erikoiskokeet ovat pääosin viime vuodelta tuttuja pätkiä. Tämä tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää viime vuoden nuotteja ja incar-videoita, jolloin ajaminen pitäisi joiltain osin olla varmempaa ja toivottavasti nopeamaa kuin viime vuonna, Pynnönen analysoi.

Vaikka Pynnösellä on Neste Rallista yhden kilpailun verran kokemusta, tavoitteet ovat maltilliset. Maaliin on päästävä ja pyrkimyksenä on ajaa nousujohteinen kilpailu. Samalla kyseessä on ensimmäinen kilpailu omalla autolla, joten malttia pitää olla.

– Sijoitusten sijaan vertailua tullaan tekemään viime vuoden suorituksiin, että onko kehittymistä tapahtunut vuoden aikana. Samalla tavoite on ajaa virheetön kisa. Kuten viime vuonnakin huomattiin, vaikka vauhti oli keskimäärin luokan kymmenen nopeimman ulkopuolella, niin muiden epäonnella ja virheillä lopputulos voi olla yllättävän korkealla, Pynnönen huomauttaa.

– Keskitytään vain omaan ajoon ja katsotaan sitten lopuksi, mitä on ansaittu. Pohjanmaan jälkeen päätettiin hankkia oma kalusto, jonka ammattimaisesta huoltamisesta vastaa TGS Worldwide. Hankinnan johdosta nyt on erityisen tärkeää kyetä ajamaan fiksusti, mutta samalla pitämään kehittyminen ennallaan, Pynnönen toteaa lopuksi.

Jaa uutinen