Vasta 17-vuotias Toni Herranen ottaa uuden askeleen ralliurallaan – ”Nyt on kunnon ralliauto alla”

Toni Herranen
Toni Herranen. Kuva: Taneli Niinimäki
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin SM-kauden 2021 alku lähestyy kovaa vauhtia, kun kauden avaava legendaarinen Arctic Lapland -ralli polkaistaan käyntiin ensi viikolla Rovaniemellä.

Rallin osallistujalistalta löytyy monia ennakkoon mielenkiintoisia nimiä, ja yksi heistä SM3-luokan debyyttinsä tekevä Flying Finn Academyn valmennusohjelmaan kuuluva 17-vuotias Toni Herranen. 

Viime kaudella SM4-luokassa hopeaa ajanut Herranen ottaa selkeän stepin urallaan eteenpäin, kun V1600-luokan kilpuri vaihtuu täysiveriseen R2-luokan Ford Fiestaan.

– Nyt on ensimmäistä kertaa alla kunnon ralliauto. On ollut hieno vetää testeissä, kun on voimaa ja suorituskykyä, Herranen toteaa tyytyväisenä.

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm perusti tulevalle kaudelle uuden tukiohjelman, GRX Hautomon, jonka tarkoituksena on auttaa lupaavia nuoria kuljettajia eteenpäin urallaan. Ohjelmaan valittiin kaksi lahjakasta kuljettajaa, joista toinen valinta osui isoja tavoitteita urallensa asettaneeseen Herraseen. Tiimikaverikseen hän saa niin ikään 17-vuotiaan Benjamin Korholan.

– Tämä on tulevaisuutta ajatellen todella iso juttu ja erittäin tärkeä tuki näin uran alkuvaiheessa. Saadaan tiimiltä myös täysin tuliterä auto SM-sarjaan, joten senkään puolesta ei tarvitse antaa tasoitusta, Herranen selvittää.

Rallin SM-kausi käynnistyy Rovaniemellä poikkeuksellisesti ilman yleisöä. Itse kilpailuun poikkeusoloilla ei kuitenkaan ole suurempaa vaikutusta, ja kolmea yleisöerikoiskoetta lukuunottamatta päästään viemään läpi lähes normaaliin tapaan.

Herranen on valmistautunut jyväskyläläisen kartanlukijansa Sebastian Virtasen kanssa kauden avaukseen huolellisesti. Testikilometrejä uudella autolla on kertynyt varsin hyvä määrä ja nuottia kaksikko on hionut vähäisen kokemuksen vuoksi parempaan kuntoon.

– Syksyllä jo päästiin ajamaan erilaisilla sorapinnoilla kesäkautta ajatellen. Nyt talvella on testattu totta kai lumella ja tuntuma uuteen autoon on hyvä.

– Viimeisimmät treenikilometrit saatiin Flying Finn Academyn kolmen päivän ajoleiriltä Hyrynsalmelta. Ajettiin sekä teknisempää että nopeampaa tietä, pimeällä ja päiväsaikaan, juuri sitä mitä Tunturirallissa on luvassa, Herranen kertoo.

Mitään suurempia tulostavoitteita Herranen ei vasta uransa toiselle SM-kaudelle aio asettaa, mutta ihan pelkästään oppimismielessä jääliläinen ei kauteen starttaa.

– Kyllä uskon että pystytään ajamaan korkeistakin sijoituksista. Rovaniemellä toki sitten näkee sen vauhdin, mutta uskon että päästään jo ihan hyviin suorituksiin ensimmäisellä kaudella. Kunhan tulee vielä enemmän kilometrejä ja kokemusta alle, niin varsinkin loppukaudesta saadaan jo varmasti hyvä vauhti päälle.

Lue myös nämä