Viime viikonloppuna järjestetty rallin SM-kauden avauskilpailu Arctic Lapland -ralli tavoitti jättimäisen yleisön ympäri maailmaa.
F1-tähti Valtteri Bottas teki rallidebyyttinsä perinteikkäässä Tunturirallissa Ford Fiesta WRC -autolla. Bottas kantoi kisassa autourheilun lajiliiton AKK:n nuorisotyön Flying Finn -tunnusta, joka liiton mukaan näkyi lähes sadalle miljoonalle silmäparille eri medioissa kaksi kuukautta kestäneen Tehtävä Tunturissa -projektin aikana.
”Flying Finn – Tehtävä Tunturissa” -haaste toi Bottakselle viidennen sijan Tunturirallissa. Bottas halusi ajaa kilpailun Flying Finn -tunnuksen alla, koska nuorten kuljettajien tukeminen on tärkeä asia GP-voittajalle.
– AKK:n nuorisotyön tukeminen oli hieno, hyväntekeväisyyteen perustuva lähtökohta haasteelle. Kilpailusta tuli mahtava kokemus ja haluan ehdottomasti ajaa rallia tulevaisuudessakin. Kiitokset myös projektin taloudellisesti mahdollistaneille kumppaneilleni Konecranesille ja Westprolle, vuosi alkoi Rovaniemellä ikimuistoisesti, Bottas summasi AKK:n tiedotteessa.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.
Autourheilun lajiliiton maksuton yhteistyö F1-tähden kanssa toi ennätyslukuja rallin SM-sarjalle muun muassa sosiaalisen median kautta. SM-sarja tavoitti pelkästään avausviikollaan enemmän someyleisöä kuin koko kaudella 2018 yhteensä, eli noin kolme miljoonaa silmäparia (Facebook, Twitter, Instagram).
Maailman suurimmat moottoriurheilumediat, kuten F1, Autosport, WRC ja Motorsport News, toivat suomalaisen autourheilun huippusarjaa ja Bottaksen Flying Finn -haastetta esille eri media-alustoillaan kisaviikolla ja sen jälkeen. Kisaan akkreditoituneen median määrä kasvoi 45 prosentilla viime vuoteen nähden (58 edustajasta 84 edustajaan).
Arctic Lapland -ralliin saapui myös runsas määrä kansainvälistä mediaa: tv-tuotantoyhtiöiden edustajia, toimittajia ja kuvaajia muun muassa Venäjältä, Italiasta, Espanjasta, Saksasta, Sveitsistä, Britanniasta, Ruotsista ja Virosta.