Vahvistus: Hybridiyksiköt heivataan rallin MM-sarjasta

Rallin MM-sarjan pääluokan Rally1-autoissa ei käytetä hybridiyksiköitä enää ensi kaudella.
Sebastien Ogier
Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti asiasta virallisesti perjantaina. Asiasta oli aikaisemmin liikkunut epävirallista tietoa, mutta nyt asia on varma.

Nykyiset Rally1-hybridiautot tulivat MM-sarjan pääluokkaan kaudella 2022. Hybridiyksiköt on toimittanut saksalaisfirma Compact Dynamics.

FIA:n alainen maailman moottoriurheiluneuvosto äänesti asiasta perjantaina.

– Laajan vuoropuhelun jälkeen keskeisten sidosryhmien kanssa kävi selväksi, että nykyisen sopimuksen mukaisesti toimitettavien hybridiyksiköiden käyttö ei enää palvellut rallin MM-sarjan etuja. Nyt voimme edetä luottavaisin mielin kohti entistä parempaa ja vahvempaa WRC:tä, kehityksen mukautuessa vuoden 2027 teknisten sääntöjen näkökulmiin, FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan-Pinon sanoi.

– Olemme jälleen kerran osoittaneet, että sarja kykenee sopeutumaan menettämättä urheilullista näyttävyyttään ja samalla ottamaan vastuullisesti vastaan aikamme haasteet. Olemme myös tyytyväisiä siihen, että 100-prosenttisesti kestävän polttoaineen käyttö säilyy sarjan keskeisenä osana ympäristövaikutusten vähentämiseksi.

Vuodesta 2025 alkaen Rally1-autojen minimipaino putoaa 1 260 kilosta 1180 kiloon. Samalla ilmanottoaukon koko pienennetään 36 millimetristä 35 millimetriin. Tällä muutoksella pyritään säilyttämään autojen tehon ja painon välinen tasapaino vuosien 2024 ja 2025 välillä.

Rallin MM-sarjan tekniset säännöt uudistuvat perusteellisemmin kaudeksi 2027. Uusista säännöistä on määrä päättää 11. joulukuuta.

Rally1-autoissa hyödynnetään viimeisen kerran hybridiyksiköitä tämän kauden päätöskilpailussa, joka ajetaan ensi viikolla Japanissa.

Lue myös nämä