Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti asiasta virallisesti perjantaina. Asiasta oli aikaisemmin liikkunut epävirallista tietoa, mutta nyt asia on varma.
Nykyiset Rally1-hybridiautot tulivat MM-sarjan pääluokkaan kaudella 2022. Hybridiyksiköt on toimittanut saksalaisfirma Compact Dynamics.
FIA:n alainen maailman moottoriurheiluneuvosto äänesti asiasta perjantaina.
– Laajan vuoropuhelun jälkeen keskeisten sidosryhmien kanssa kävi selväksi, että nykyisen sopimuksen mukaisesti toimitettavien hybridiyksiköiden käyttö ei enää palvellut rallin MM-sarjan etuja. Nyt voimme edetä luottavaisin mielin kohti entistä parempaa ja vahvempaa WRC:tä, kehityksen mukautuessa vuoden 2027 teknisten sääntöjen näkökulmiin, FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan-Pinon sanoi.
– Olemme jälleen kerran osoittaneet, että sarja kykenee sopeutumaan menettämättä urheilullista näyttävyyttään ja samalla ottamaan vastuullisesti vastaan aikamme haasteet. Olemme myös tyytyväisiä siihen, että 100-prosenttisesti kestävän polttoaineen käyttö säilyy sarjan keskeisenä osana ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
Vuodesta 2025 alkaen Rally1-autojen minimipaino putoaa 1 260 kilosta 1180 kiloon. Samalla ilmanottoaukon koko pienennetään 36 millimetristä 35 millimetriin. Tällä muutoksella pyritään säilyttämään autojen tehon ja painon välinen tasapaino vuosien 2024 ja 2025 välillä.
Rallin MM-sarjan tekniset säännöt uudistuvat perusteellisemmin kaudeksi 2027. Uusista säännöistä on määrä päättää 11. joulukuuta.
Rally1-autoissa hyödynnetään viimeisen kerran hybridiyksiköitä tämän kauden päätöskilpailussa, joka ajetaan ensi viikolla Japanissa.