Vaikka Uusi-Seelanti ei vielä ole tehnyt paluuta MM-tasolle, puuhataan maahan osakilpailua myös ensi kaudeksi. Rallin MM-sarjan promootioyhtiö ylistää Uuden-Seelannin rallin järjestäjien panosta tähän mennessä.
– Neuvottelumme Uuden-Seelannin kanssa vuoden 2023 suhteen ovat loppusuoralla. Jos kaikki jatkuu yhtä hyvin kuin tähän mennessä, olen vakuuttunut, että ajamme siellä myös ensi kaudella, promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin sanoo Stuff-lehden verkkosivuilla.
– Kun perustimme yhtiömme vuonna 2013, oli yhtenä tavoitteenamme tuoda sarjaan takaisin historiallisia ja ikonisia ralleja. Uusi-Seelanti olisi ollut mukana jo vuonna 2020, mutta korona pilasi sen. Sen jälkeen mukaan ovat tulleet myös Kenia ja Akropolis.
Uuden-Seelannin MM-rallin keskuspaikkana toimii maan suurin kaupunki Auckland, jossa myös huoltoparkki sijaitsee. Larkin kiittelee vuolaasti rallin johtajien Michael Goldsteinin ja Peter Johnstonin kovaa panosta rallinsa eteen.
– Vihdoinkin tämä ralli toteutuu ja olemme siitä erittäin mielissämme. En muista, milloin viimeksi Toyota, Hyundai ja Ford olisivat kaikki olleet rallin yhteistyökumppaneita. Se kertoo aika paljon, miten suurta kiinnostus rallia kohtaan Uudessa-Seelannissa on, Larkin hehkuttaa.
Australian MM-ralli korvasi Uuden-Seelannin kauden 2012 jälkeen. Viime aikoina on liikkunut paljon huhuja, että jatkossa maat vuorottelisivat MM-kalenterissa.
– Tämän tason tapahtumat vaativat paljon vakituista työvoimaa sekä sitoutumista turismiviranomaisilta ja hallituksilta. Sen vuoksi tapahtumien kierrättäminen ei välttämättä ole elinvoimainen vaihtoehto. Haluamme toki takaisin myös Australiaan, mutta emme välttämättä Uuden-Seelannin kustannuksella, Larkin tähdentää.
– Keskustelemme parhaillaan Australian kanssa uudesta rallista ja uudesta yhteistyökumppanista. Toivottavasti se toteutuu kaudella 2024.
Äkkiseltään tuntuisi järkevältä ajaa Uuden-Seelannin ja Australian rallit peräkkäin, mutta Larkin nostaa esiin pari tärkeää seikkaa järjestelyn taustalla.
– Jos laitamme yhden viikonlopun kisojen väliin, meidän pitää lähettää kaikki porukkamme takaisin kotiin, jopa Australiasta. Logistisesti se on siis hieman kimuranttia. Ajoimme kerran Argentiinan ja Chilen kisat parin viikon välillä. Tuolloin puolet kuskeista ja henkilökunnasta matkusti välillä takaisin Eurooppaan, Larkin muistelee.
Yksi vaihtoehto voisi olla ajaa kisat peräkkäisinä viikonloppuina, mutta tässäkin skenaariossa on omat logistiset haasteensa.
– Meidän pitää kuljettaa paljon raskasta tavaraa kuten nuotitusautoja ja huoltoparkin tavaroita. Jos kisa loppuu sunnuntaina, niin nuotitus alkaisi heti tiistaina. Uuden-Seelannin ja Australian välillä menee kolme tai neljä päivää laivassa, Larkin korostaa.
– Ei se oikein ole yksinkertaisesti mahdollista ajaa peräkkäisinä viikonloppuina.
Katso alapuolelta Viron MM-rallin parhaat palat.