Uskomatonta säätöä kulisseissa – rallin MM-sarjaan tulee vielä sittenkin radikaali muutos jo ensi kaudeksi?

Rallin MM-sarjaan saattaa sittenkin tulla vielä iso muutos ensi kaudeksi.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Dirtfish-sivusto kertoo lähteisiinsä vedoten, että hybridiyksiköt saatetaan vielä sittenkin poistaa ensi kauden autoista. Sivuston mukaan rallin MM-sarjan sidosryhmien on tarkoitus äänestää asiasta vielä tämän viikon lopussa.

Tämän vuoden alussa esitettiin, että MM-sarjaan tehtäisiin joukko isoja muutoksia ja yksi niistä oli jo silloin nykyisistä hybridiautoista luopuminen. Myöhemmin tänä vuonna suunnitelmat kuitenkin kuopattiin ja kerrottiin, että nykyisillä säännöillä mennään kuluvan luokituskauden loppuun eli vuoden 2026 loppuun saakka. Näin siis lupauduttiin noudattamaan alkuperäistä suunnitelmaa.

Hybridiyksiköistä luopuminen pienentäisi kustannuksia, sillä ensi kaudella kustannukset niiden käytöstä ovat tiettävästi vain kasvamassa. Tämä johtuu siitä, että hybridiyksikköjen korjaustapaan on tulossa muutos. Lähteiden mukaan hybridiyksikköä ei saisi enää jatkossa vain nollata, vaan se täytyisi sen sijaan korjata. Tämä taas tulisi aiempaa kalliimmaksi.

Eikä kyse ole mistään pienestä summasta, vaan pahimmillaan tallien hybridiyksikköiden korjaamiseen kauden aikana menevät rahat nostaisivat tuntuvasti tallien kokonaiskustannuksia.

– Tiimit ovat puhuneet, että korjaamistyö toisi yli miljoonan verran lisää kustannuksia, nimetön lähde kertoi Dirtfishille.

Aiemmin kuljettaja on saattanut tulla erikoiskokeen maaliin ja valittaa, ettei hybridiyksikkö toimi. Tämän jälkeen järjestelmä on voitu vain nollata, mutta huhujen mukaan tämä ei olisi enää ensi kaudesta alkaen mahdollista.

Dirtfish kertoo, että hybridiyksiköiden mahdollisen poistamisen tai säilyttämisen puolesta on tarkoitus äänestää sähköisesti tämän viikon lopulla. Sen jälkeen asia menisi ensin todennäköisesti WRC-komission käsittelyyn ja sen jälkeen asian käsittelisi lopullisesti vielä FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto.

Suunnitelmat – tai oikeastaan edes pelkät huhut niistä – antavat yhä selvemmän kuvan siitä, miten sekavassa tilanteessa rallin MM-sarja tällä hetkellä on. Tuntuu siltä, ettei kukaan oikeasti tiedä, mitä pitäisi tehdä, joten yritetään tehdä edes jotain.

Lue myös nämä