Rallin MM-sarjan ”Silly Season” ei tämän vuoden lopussa koske kuljettajahuhuja, vaan isoja mahdollisia muutoksia ensi kauden kisakalenterissa.
Koronapandemia typisti jo päättyneen kauden vain seitsemän rallin mittaiseksi. Virus on antamassa leimansa myös kauteen 2021. Tiistaina varmistui, että Ruotsi ei voi isännöidä MM-rallia helmikuussa. Tilalle WRC-promoottori ja FIA haluavat toisen lumirallin Suomesta.
Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen vahvisti Rallit.fille, että MM-sarjan promootioyhtiö on ollut yhteydessä Suomen osakilpailun järjestäjiin. Spekulaatioissa on esitetty, että Arctic Lapland Rally, tutummalta nimeltään Tunturiralli voisi ottaa Ruotsin paikan kisakalenterissa.
Tämä sopisi paremmin kuin hyvin Mr. Tunturirallille, Heikki Poraselle, joka toimii nykyisin kisan järjestelytoimikunnan puheenjohtajana.
– Tätä puhelua olen odottanut 20 vuotta. Spekulointi lähti heti Ruotsin peruutuksen jälkeen laukalle. Sen tiedän, että MM-sarjan promoottori on ollut yhteydessä AKK Motorsportiin. Päättäjät haluavat Arctic Lapland rallin MM-sarjan osakilpailuksi ja sitä mahdollisuutta nyt selvitetään, Poranen summaa Lapin Kansan verkkosivuilla.
Katso alta kooste MM-kauden 2020 päättäneestä Monzan MM-rallista. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]
Arctic Lapland Rally on merkittynä SM-sarjan avauskisaksi 15. – 16. tammikuuta. MM-sarjan järjestäjä haluaa kuitenkin talvirallin helmikuun loppuun, sillä tammikuun kolmantena viikonloppuna on määrä ajaa kauden avausrallina Monte Carlo. Ajatuksena on ajaa Tunturiralli ensin SM-sarjan kisana ja reilua kuukautta myöhemmin MM-rallina reittiä tosin muuttaen.
– MM-sarjan järjestäjillä on varmasti kova tarve saada kilpailu Monte Carlon jälkeen, sillä seuraava on kalenterissa vasta huhtikuun lopulla Kroatiassa, Poranen sanoo lehdessä.
Lue myös: Vahvistus: Ruotsin MM-ralli peruttu, Tunturiralli halutaan korvaajaksi
Suomenkin osalta haasteen rallien järjestämiselle tuo koronarajoitukset. Tammikuun 6. päivä tehdään uudet päivitykset rajoituksiin, jotka sanelevat ehdot Tunturirallille, ajettiin kisa sitten vain SM-sarjassa tai myös MM-tasoisena.
– Yhteys viranomaisiin on ollut jo pitempään. Rallin toiminnoissa on johtoajatuksena, että kontakteja olisi mahdollisimman vähän. Esimerkiksi aikatarkastusasemilla ja erikoiskokeiden maalissa ei autojen ikkunoita tai ovia auota vaan tiedot kirjataan paperille ja näytetään ikkunan läpi, Poranen valottaa.