Arkkivihollinen Toyota on dominoinut alkukautta voittaen kaikki viisi ajettua MM-rallia. Kahdessa kisassa Toyota on napsinut myös maksimipisteet, minkä myötä ero valmistajien sarjassa on japanilaisvalmistajan eduksi jo muhkeat 55 pistettä.
Toukokuussa ajetussa Portugalin osakilpailussa Hyundain virolaistähti Ott Tänak johti rallia vielä lauantai-iltapäivänä. Sen jälkeen hyvinkin tutut Hyundain i20 N Rally1 -auton luotettavuusongelmat astuivat esiin. Tänak kärsi lauantain toiseksi viimeisellä pätkällä ohjaustehostimen viasta ja tippui kolmanneksi.
Sunnuntaina virolainen kuitenkin kampesi vielä itsensä kisan kakkoseksi ohi Toyotan Kalle Rovanperän. Voitto jäi kuitenkin haaveeksi, kun Sebastien Ogier säilytti ykköstilansa 8,7 sekunnin turvin.
– Portugalin ralli oli iso askel eteenpäin tiimiltämme. Meillä oli vauhtia heti alusta saakka, mutta takaiskut auton luotettavuudessa maksoivat meille vahvan tuloksen. Se on edelleen tekijä, joka satuttaa meidän suorituskykyämme, Abiteboul sanoo.
– Joka tapauksessa meillä on selvä iskun paikka Sardiniassa. Tämä on toinen kova sorakisa putkeen, ja me kyllä tiedämme, miten Sardiniassa voitetaan, Abiteboul jatkaa.
Mikäli Hyundain mielii tosissaan haastaa Toyotan vielä tällä kaudella merkkimestaruudesta, on kirin syytä alkaa juuri Sardiniasta. Korealaisvalmistaja on perinteisesti ollut Välimeren saarella aina huippuiskussa.
– Tarvitsemme vahvan tuloksen koko tiimiltä. Olen varma, että kaikki meidän kolme miehistöämme tekee kaikkensa sen eteen, ranskalaispomo summaa.
– Autollamme pitäisi olla suorituskykyä ajaa kärkisijasta Sardiniassa. Se näytettiin myös Portugalissa. Ykköskoroke on selkeä tavoitteemme.
Sardinian MM-rallissa ajetaan yhteensä 16 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy noin 320 kilometriä.