Turkin MM-rallissa monsteripäivä röykkyisillä teillä – sekoittaako sade pakkaa?

Sebastien Ogier
Perjantain reitillä riittää röykkyjä ja irtokivi. Kuvassa Citroenin Sebastien Ogier. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Turkin MM-ralli käynnistyy kunnolla perjantaina, jolloin WRC-kuskeilla on taitettavana hurja määrä erikoiskoekilometrejä rajussa kunnossa olevilla sorateillä. Rallit.fi analysoi perjantain reitin.

Marmariksen seudulla on ollut viime päivinä kuumat ja kuivat sääolosuhteet, mutta perjantaina paikalliset sadekuurot saattavat tuoda oman lisämausteensa rallipäivään.

– Sääennusteen mukaan perjantaina saattaa sataa. Tienpinta on kuitenkin niin kuuma ja kuiva, etten usko, että sade juurikaan vaikuttaisi pintaan. Vettä pitäisi sataa paljon, jotta toisella lenkillä käytettäisiin pehmeitä renkaita, Hyundai-kuljettaja Dani Sordo arvioi.

Perjantai 13.9.

Perjantaihin on ahdettu jopa 160 kilometriä erikoiskokeita, eli yli puolet koko rallista. Yksi pätkistä ajetaan lähellä huoltoparkkia, loput kauempana koillisessa. Päivän aikana ajetaan koko rallin röykkyisimmät osuudet.

Perjantain aikataulu Suomen aikaa

08.08 EK2    Içmeler  1 24,85 km
09.31 EK3    Çetibeli 1 38,15 km
10.54 EK4    Ula 1      16,57 km
13.14 HUOLTO Asparan
14.17 EK5    Içmeler 2  24,85 km
15.40 EK6    Çetibeli 2 38,15 km
17.03 EK7    Ula 2      16,57 km 
             YHTEENSÄ  159,14 km

Päivä ja koko rallin varsinainen kilvanajo alkaa erikoiskokeella nimeltä Içmeler. Sillä on sekä röykkyistä että tasaista soratietä ja myös asvalttiosuuksia. Viime vuodesta tämä pätkä muistetaan Sebastien Ogierin tien päällä korjatulla autolla tekemästä pohja-ajasta.

Icmeler2019
EK2+5 Içmeler 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, pohjakartta OpenTopoMaps.

Tänä vuonna pätkän alussa on 5,8 kilometriä uutta osuutta. Tämä pikkutie ylittää vuoren ja siinä on muutama alamäkineulansilmä. Viime vuoden pätkälle puolestaan liitytään nopealla ja tasaisella osuudella, jossa on yksi asvalttimutka seitsemän kilometrin pinnassa ja sen jälkeen muutama teknisempi mutka.

Seuraavan kaksikilometrisen nopean asvalttiosuuden jälkeen risteyksestä käännytään kapealle soratielle. Sen pinta vaihtelee jatkuvasti tasaisen ja röykkyisen välillä. Osittain kiviä on pudonnut vuorenrinteiltä, toisinaan taas peruskallio ja maakivet pilkottavat soran seassa. Pätkä kulkee vuoristossa ahtaiden ja tiukkojen mutkien kautta. 13 kilometrin kohdalla röykkyisyys ja teknisyys kasvavat, etenkin kiperässä alamäkisyherössä.

14,5 kilometrissä tullaan selvästi tasaisemmalle metsäosuudelle, vaikka silläkin on toisinaan kivipeitettä. Kolmas asvalttiosuus johdattaa jälleen tasaiselle soratielle, joka on tällä kertaa nopeaa. Lopulta tie kapenee lopun mäkisellä osuudella, mutta pinta pysyy suhteellisen hyvänä. Täällä Esapekka Lappi ajoi viime vuonna ulos.

 

Sääennuste EK2+5:lle Içmeler

Çetibeli ajetaan kuten viime vuonnakin. Se ei ehkä ole kokonaisuutena kisan teknisimmästä päästä, mutta röykkyjä riittää etenkin pätkän alkupuoliskolla. Lisäksi se on 38 kilometrin mittaisena rallin pisin erikoiskoe – itse asiassa koko kauden pisin sorapätkä.

Alku on vielä suhteellisen helppoa – keskileveää ja tasaista mutta pehmeähköä metsätietä. Vähitellen maisema muuttuu vuoristoisemmaksi ja samalla tie kapeammaksi ja teknisemmäksi. Viiden kilometrin jälkeen alkaa todella röykkyinen kaksikilometrinen. Tämän videon mutkat löytyvät 7,8 kilometrin kohdilta, jossa pinta on jo hieman parempaa.

 

Tämän jälkeen pätkä levenee, mutta monin paikoin tiessä on vain kapea ura vuorenrinteiltä pudonneissa kivissä. Kymmenen kilometrin kohdalla on puhtaampi ja tasaisempi osuus. Paria kilometriä myöhemmin ylitetään puolestaan kuivunut joki.

13 kilometrin kohdalla tie muuttuu yhtäkkiä todella röykkyiseksi, ensin myös tekniseksi ja sitten nopeammaksi. Röykkyjen määrä vain kasvaa kahta kilometriä myöhemmin osuudella, jossa on toinen joenylitys. 18 kilometrin jälkeen tulee todella kiperä ja syheröinen alamäkiosuus. Sen jälkeen tie on tasaisempaa ja nopeampaa, mutta edelleen ahdasta ja teknistä.

Gus Greensmithin matka päättyi viime vuonna Çetibelin kivikkoon. Kuva. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Neulansilmäristeys 20 kilometriä lähdöstä johdattaa tasaisemmalle osuudelle, joka on myös nopean jouheaa. Tien leveys tosin vaihtelee jatkuvasti.

25 kilometrin kohdalla käännytään pienemmälle tielle. Aluksi se on syheröistä ja ahdasta vuoristotietä. Sen jälkeen teknisyys sekä tien leveys ja kunto vaihtelevat jatkuvasti. Mutkat ovat doseerattuja eikä mikään osuus ole rallin hitaimmasta päästä.

Pätkän lopussa on vielä tekninen ylämäkiosuus ja huonokuntoinen pikkutie, jossa on paljon maakiviä. Tosin tämäkään osuus ei ole kovin teknistä lukuun ottamatta yhtä neulansilmää.

Sääennuste EK3+6:lle Çetibeli.

Päivän kolmas pätkä Ula starttaa keskileveällä vuoristotiellä. Osuus muistuttaa Meksikon MM-rallia, sillä se on tasaista ja irtosoran peittämää, ja doseerattujen mutkien virta on lähes katkeamaton. Kahden kilometrin pinnassa on nopea metsäosuus, sitten taas lisää syheröä. Risteyksistä huolimatta rytmi ei muutu, vaikka joissain paikoissa tie on huonokuntoisempaa.

Seitsemässä kilometrissä tie kapenee yhtäkkiä. Tälle vuodelle pätkää on pidennetty tästä kohdasta, jossa ajetaan nyt syheröinen osuus ennen aukeaa, jossa on isot katselualueet. Tie on taas leveää, mutta alkua pehmeämpää. Tien vasemmalla puolella on korkea penkka ja reitti kiemurtelee pitkästä neulansilmästä toiseen.

12 kilometrin pinnassa puikataan metsään, ja tie kapenee, mutta osuus on nopea. Lopussa ajetaan vielä jyrkkä alamäkiosuus, jossa myös pinta huononee hieman.

Viime vuonna Mads Østberg ja Elfyn Evans rikkoivat autonsa pätkän röykkyisellä loppuosuudella. Tänä vuonna se on jätetty pois, joten pätkän yleisluonne on tänä vuonna hyväpintaisempi.

Huomionarvoista on, että Thierry Neuville onnistui tekemään molemmilla ajokerroilla pohjat, vaikka oli ensimmäisenä autona matkassa. Tänä vuonna hän ei tosin voi hyökätä röykkyosuuksilla, kuten omien sanojensa mukaan viime vuonna teki.

Sääennuste EK4+7:lle Ula.
Lähtöjärjestys ja keliolosuhteet

Kuten kaikissa sorakisoissa, Turkissakin ensimmäinen auto antaa aina pientä tasoitusta takana tulijoihin nähden. Viime vuonna kuitenkin ensimmäisenä startannut Thierry Neuville johti rallia pitkän perjantain jälkeen.

Osa kuljettajista mainitsi, ettei tie puhdistu, tai se muuttui vain röykkyisemmäksi. Lisäksi etenkin aamun pätkillä pöly aiheutti ongelmia myöhemmille autoille. Toki viime hetken säätila vaikuttaa asiaan, ja ennusteiden mukaan perjantaina reitillä saattaa esiintyä paikallisia sadekuuroja.

Turkin sorateillä pöly voi haitata näkyvyyttä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

MM-sarjaa johtava Ott Tänak starttaa jälleen ensimmäisenä perässään Thierry Neuville ja Sebastien Ogier. Perjantaina ajetaan yli puolet rallista, joten Tänak saa ajaa ensimmäisenä useimpia kilpailuja pidemmän matkan, oli siitä sitten hyötyä tai ei. Viimeisinä WRC-autoina starttaavat Dani Sordo, Esapekka Lappi ja Pontus Tidemand. Sordo ei toisaalta ajanut tätä rallia viime vuonna, kuten ei myöskään Citroenilta kesken kauden hyllytetty Kris Meeke.

Lopuksi on hyvä muistuttaa, että Turkki on kestävyyskilpailu. Rauhallinen ja puhdas ajo ilman ongelmia voi viedä jo lähelle palkintopallia. Täten hyvästä lähtöpaikasta ei kannata yrittää repiä kaikkia kymmenyksiä irti rallin alkuvaiheilla.

Lue myös nämä

  • Uusimmat