Turkin MM-ralli käyntiin! Aamulla ravistellaan muttereita, illalla kauden ”luovin” yleisöpätkä

Torstain yleisöerikoiskokeella ajetaan Marmariksen rantabulevardilla. Viime vuonna pätkän voitti Hyundain Andreas Mikkelsen. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH

Turkin MM-ralli käynnistyy torstaina, jolloin ajetaan testierikoiskoe aamupäivällä ja yleisöerikoiskoe illalla Marmariksen kaduilla. Rallit.fi analysoi torstain reitin.

Torstai 12.9.
Torstain aikataulu Suomen aikaa

10.00 SHAKEDOWN Değirmenyanı – İçmeler 4,70 km
20.08 EK1       Marmaris Meydan        2,00 km

Testierikoiskoe on sama kuin viime vuonna, nimeltään Değirmenyanı – İçmeler. Se on pääosin keskileveää ja enemmän tai vähemmän röykkyistä, osin kivien päällystämää tietä. Alku ja loppu ajetaan hieman nopeampaa tietä metsässä, kun taas välissä oleva vuoristoisempi osuus on hieman teknisempi ja kivisempi. Pätkän maalissa on myös hyppyri.

 

Tämä ”mutterien ravistelu” on hyvää esimakua tulevasta – röykkyjä ainakin riittää. Varsinainen ralli tulee kuitenkin tarjoamaan myös teknisempiä ja hitaampia teitä. Toisaalta myös osa erikoiskokeista tulee olemaan olennaisesti tätä pätkää tasaisempia ja nopeampia, jolloin tarvitaan pienempää maavaraa ja muutenkin erilaisia säätöjä.

Sääennuste testierikoiskokeelle ja power stagelle.

Torstain yleisöpyöritys on sama kuin viime vuonna, mutta nyt sen nimeksi on annettu Marmaris Meydan. Se ajetaan Marmariksen kaduilla hämärän laskeuduttua.

MarmarisMeydan
EK1 Marmaris Meydan. Kuva: rally-maps.com, pohjakartta Wikimedia Maps.

Pätkä on suunniteltu suorastaan luovasti, sillä sen keskiössä on liikenneympyrä, josta ajetaan lenkit kolmeen eri suuntaan. Täten liikenneympyrässä pyöritetään donitsit jopa neljä kertaa pätkän aikana! Tämän lisäksi pätkä tarjoaa ramppihypyn, shikaaneja ja toisenkin tynnyrinkierron. Katuja on kavennettu aidoilla eikä pätkältä löydy juuri yhtään luonnollista mutkaa. Tämä keinotekoisuus saa Barcelonan ja Guanajuaton vastaavat pyöritykset näyttämään oikeilta erikoiskokeilta!

On jälleen hyvä muistaa vanha yleisöerikoiskokeiden viisaus – mitään ei voi voittaa, mutta kaiken voi hävitä. Viime vuonna Sebastien Ogier lähti melkein heittämään kuperkeikkoja ramppihypyssä ja seuraava mutka meni pitkäksi. Onneksi vastassa ei ollut betoniporsasta.

 

Sääennuste EK1:lle Marmaris Meydan
Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija