Tähän suureen kysymykseen Rallit.fi lähti hakemaan vastausta Rovanperän hyvältä ystävältä ja pitkäaikaiselta kartanlukijalta Jonne Halttuselta.
Kysymättäkin on selvää se, että mikä tahansa laji kärsii siitä, jos sen suurin nuori tähti jättää lajin. Se on sitten kokonaan toinen kysymys, kuinka radikaaleja muutokset ovat.
– Eihän se varmasti hyvä asia ole, Jonne Halttunen sanoo suoraan.
– Pitää olla ihan rehellinen. Mun mielestä nyt lajinkin pitää katsoa vähän peiliin. Jos he menettää parhaassa iässä olevan yhden suurimmista tähdistään, niin kyllähän joku on silloin pielessä. Jostain syystä hän on nyt kiinnostunut muista lajeista, Halttunen jatkaa.
Rovanperä siirtyy ajamaan ensi vuonna Japanin kovatasoista Super Formula -sarjaa. Rovanperä itse on sanonut suurimmaksi syyksi vaihdokselle sen, että hän haluaa kokeilla siipiään myös muissa lajeissa ja haastaa itseään. Rallin MM-sarjaa suomalainen ei päätöksen yhteydessä juurikaan suoraan kritisoinut.
Mutta sitä Rovanperä on ääneen kritisoinut, että rallin kisapäivät venyvät nykyään aivan liian pitkiksi. Ajopäivät alkavat yleensä aikaisin aamulla ja venyvät myöhäiseen iltaan saakka. Tämän päälle katsellaan vielä videoita hotellissa. Moni vanhan liiton kuljettaja on usein muistuttanut, että pitkiä päiviä on ollut ennenkin.
– Ihmiset usein sanoo sen, että pitkiä päiviä on rallissa ollut aina. Mutta täytyy muistaa, ettei silloin ollut kisojakaan näin paljon kuin nykyään. Nykyään myös ne kisaviikot ovat tosi paljon intensiivisempiä, mitä ennen. Siellä ei nykyään kisaviikon aikana nukuta juuri ollenkaan. Ehkä vain sellaiset viisi tuntia yössä, jos aina sitäkään, Halttunen muistuttaa.
– Luulen kyllä, että kaikella tällä on vaikutusta siihen, ettei se ole enää niin kivaa. Se on todella rajua työntekoa. Olen jutellut myös muiden kuskien kanssa, ja kyllä hekin kokee, että tuo homma on aika raskasta välillä, Halttunen jatkaa.
– Kyllä siitä selviää, ei se siitä ole kiinni. Mutta se on sitten eri asia, miten paljon siitä nauttii, kun mennään tuolla yötä myöten ja on ihan järkyttävän pitkiä siirtymiä. Välillä tuntuu, että me olemme kuin jotain sirkuseläimiä, Halttunen lataa.

Paljon on spekuloitu sillä, että oliko kuluvan kauden Portugalin MM-ralli se viimeinen pisara, mikä sai Rovanperän tekemään lopullisen päätöksen lajin jättämisen suhteen. Sitä Halttunen ei vahvista, mutta Portugalin ralli nousee myös hänen puheissaan jälleen esille.
– Moni ralli on tänä vuonna ollut ihan hyväkin, mutta esimerkiksi juuri se Portugalin ralli, mitä paljon kritisoitiin, niin se oli ihan sairasta, Halttunen sanoo suoraan.
– Siellä ei tunnuta yhtään ajattelevan sitä, että mekin olemme ihmisiä. Meidänkin pitää syödä ja käydä vessassa. Siellä tunnutaan vain ajattelevan, että siellä on vain kaksi robottia siellä autossa, Halttunen pamauttaa.
Halttunen ei usko, että rallin MM-sarjan edellä mainitut ongelmat ovat kuitenkaan ainoa syy sille, että Rovanperä päätti jättää lajin.
– Ei se välttämättä ole se syy, mutta varmasti tuo kaikki on vaikuttanut siihen, kuinka mielekästä tuo homma on. Tämä on ollut meidän kaikkien unelma olla noissa autoissa ja ajaa, mutta kyllä itselläkin on rallireissujen jälkeen ollut sellainen olo kuin olisi tullut jostain intin sotaleiriltä. Sellainen fiilis on ollut lähes jokaisen rallin jälkeen, Halttunen tykittää.
















