Tuleeko suomalaiskuljettajista WRC-tallikavereita? ”Emme ole vielä valmiita julkistamaan suunnitelmiamme”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Teemu Suninen ja Esapekka Lappi saattavat ajaa tallikavereina rallin MM-sarjassa kaudella 2020.

M-Sport Ford on ainoa WRC-talli, joka ei ole vielä julkistanut ensi vuoden kuljettajakokoonpanoaan. Päättyneellä kaudella Elfyn Evans ja Teemu Suninen muodostivat tallin kuljettajakaksikon. Evans lähti Toyotalle kaksivuotisella sopimuksella, mutta Sunisen odotetaan jatkavan Ford Fiesta WRC:n ratissa ensi vuonna.

Lappi siirtyi täksi vuodeksi Citroenille, jonka värejä hänen piti edustaa myös kaudella 2020. Ranskalaisvalmistaja ilmoitti kuitenkin marraskuussa, että se vetäytyy rallin MM-sarjasta.

Työttömäksi jäänyt Lappi yhdistettiin heti spekulaatioissa M-Sport Fordiin. Lapin, 28, uskotaan olevan vahvoilla vapaana olevaan paikkaan, sillä hänen WRC-uransa on vielä alkuvaiheessa, mutta pieksämäkeläinen on saavuttanut myös huipputuloksia.

Kauden 2020 alkuun on aikaa reilu kuukausi, mutta M-Sport panttaa vielä tovin kuljettajauutisia.

– Suunnitelmat ensi vuotta varten edistyvät, ja odotan mielenkiinnolla, mitä voimme saada aikaan. Emme ole vielä valmiita julkistamaan suunnitelmiamme, mutta voin sanoa, että pidämme kiinni periaatteestamme tukea nuoria lahjakkuuksia, M-Sportin pääpomo Malcolm Wilson kertoo.

Sunisella, 25, on takana ensimmäinen täysi kausi WRC-autolla. Wilsonin mukaan Suninen otti askeleen eteenpäin tänä vuonna.

– Hän esitteli vaikuttavaa vauhtia ja johti kilpailua ensimmäistä kertaa urallaan. Kun Jarmo (kartanlukija Lehtinen) liittyi tiimiin, hänen kokemuksensa auttoi Teemua tekemään tasaisempia suorituksia. Se palkittiin uran parhaalla tuloksella eli kakkossijalla Sardiniassa, Wilson suitsuttaa.

Kalle Rovanperä ajaa ensi kaudella Toyotan WRC-tiimissä. Katso alta video Rovanperän ensimmäisestä Toyota-testistä.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,292335″ ap mute ]

 

M-Sportille ei ole enää montaa varteenotettavaa vaihtoehtoa. Jari-Matti Latvala on ilmoittanut, että hän ajaa yksittäisiä kilpailuja Toyotalla. Hayden Paddon ja Kris Meeke ovat puolestaan vahvistaneet, etteivät he jahtaa tallipaikkoja ensi kaudeksi.

Lue myös: Jari-Matti Latvala avasi suunnitelmiaan HS:lle: ”Joku voi sanoa, että olen hullu”

Hyundai käy neuvotteluja Andreas Mikkelsenin ja Craig Breenin ajattamisesta satelliittitiimissä. Mads Östbergin nimi on yhdistetty Citroenin C3 WRC -autoon, jolla norjalainen voisi mahdollisesti kilpailla yksityistiimin kuljettajana.

Gus Greensmith ja Pontus Tidemand ajoivat viime kaudella yksittäisiä MM-ralleja M-Sportin Ford Fiesta WRC:llä, mutta he ovat tuoneet mukanaan myös rahoitusta tiimille. Lappi omaa kaksikkoa enemmän kokemusta ja hän on lyönyt tiskiin myös kovemmat näytöt.

M-Sportin odotetaan julkistavan ensi vuoden kuljettajansa vielä ennen joulun pyhiä. Ilmoittautuminen kauden avaavaan Monte Carlon MM-rallin päättyy perjantaina 20. joulukuuta.

Lue myös nämä